Letramento crítico no Ensino Médio: uma proposta didática sobre pós-fatos contra o Nordeste/nordestino(a) em aulas de Língua Portuguesa
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2021v25n54p296-322Keywords:
Pós-verdade. Responsividade. Fake news. Letramento informacional e midiático. Ética.Abstract
CRITICAL LITERACY IN HIGH SCHOOL: A TEACHING PROPOSAL ON POST-FACTS AGAINST THE NORTHEAST/NORTHEASTERN IN PORTUGUESE LANGUAGE CLASSES
ABSTRACT
We understand that it is up to the school, and especially to the teaching of Portuguese, to prepare students for a careful and responsive reading of the informational and media production, which enables a critical stance at the "objectivity" of the facts, thus collaborating with the (re)construction and problematization of a sense of belonging to territoriality, when the texts for the teaching and learning of language have a region and its people as the object of discourse. Therefore, considering we know that the dissemination of fake news and post-truths can cause several damages to society in general and more precisely to individuals, this article aims to reflect on the formation of critical literacy among high school students during Portuguese Language classes, based on the work with texts, media information, and the "post-fact" culture, where the theme is the Northeast and the Northeasterners. To this end, a monthly Teaching Plan is suggested to build critical reading and foster opinion formation based on the reception of "post-facts" that take the Northeast and the Northeasterner(s) as a reference. This plan envisages discussing ethical, social, and training issues of the contemporary subject with students interested in the teaching and learning processes in Portuguese language classes to form a critical reader in the face of (own) territoriality.
Keywords: Post-truth. Responsiveness. Fake news. Informational and media literacy. Ethic.
Downloads
References
ALBUQUERQUE JR., Durval Muniz de. A invenção do Nordeste e outras artes. 2011. São Paulo: Cortez.
AMORIM, Marília. Para uma filosofia do ato: “Válido e inserido no contexto”. In.: BRAIT, Beth (Org.). Bakhtin, dialogismo e polifonia. São Paulo: Contexto, 2009.
BAKHTIN, Mikhail M. Para uma filosofia do ato responsável. Tradução aos cuidados de Valdemir Miotello & Carlos Alberto Faraco. São Carlos: Pedro & João Editores, 2017.
BAKHTIN, Mikhail M. Estética da criação verbal. Prefácio à edição francesa Tzvetan Todorov; introdução e tradução do russo Paulo Bezerra. 6ª. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011.
BARROS, D. L. P. de. Intolerância, mentira e educação: reflexões sobre o discurso. In.: Abralin (Canal do YouTube), 2020a. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=le2T8Tk1t-c. Acesso em: 24 ago. 2020.
BARROS, D. L. P. de. As fake news e as anomalias. VERBUM - Cadernos de Pós Graduação, v. 9, n. 2, p. 26-41, set. 2020b.
COULMAS, Florian. Escrita e Sociedade. [Tradução Marcos Bagno]. 1 ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.
CHARAUDEAU, Patrick. Discurso político. Tradução Fabiana Komesu e Dilson Ferreira da Cruz. 2ª ed. São Paulo: Contexto, 2011.
D´ANCONA, Mathew. Pós-Verdade: a nova guerra contra os fatos em tempos de fake news. Barueri: Faro Ediorial, 2018.
DOLZ, Joaquim; NOVERRAZ, Michele; SCHNEUWLY, Bernard. Seqüências
didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In:
SCHNEUWLY, Bernard.; DOLZ, Joaquim. e colaboradores. Gêneros orais e escritos na escola. [Tradução e organização: Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro].
Campinas-SP: Mercado de Letras, 2004.
DFNDR LAB. Relatório da segurança digital no Brasil: segundo trimestre de 2018. 2018. Disponível em: https://www.psafe.com/dfndr-lab/wp-content/uploads/2018/08/Relat%C3%B3rio-da-Seguran%C3%A7a-Digital-no-Brasil-2-trimestre-2018.pdf . Acesso em: 15 de ago. de 2019.
FARACO, Carlos Alberto. Linguagem & Diálogo: as ideias linguísticas do círculo de Bakhtin. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
MAINARDI, Diogo. Diogo Mainardi: Eleição da Dilma e Nordeste - 27/10/2014. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=MRC-SPPSJOE. Acesso em: 30 ago. 2020.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Base Nacional Comum Curricular – Ensino Médio. 2017.
MOITA LOPES, Luiz Paulo da (Org). Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006.
MONTEIRO, Rosemeire Selma. A Linguística Aplicada e o processo de letramento. Rev. De Letras – nº 21 – Vol. 1/2 – jan/dez. 1999.
OTTONICAR, Selma Leticia Capinzaiki; et al. Fake news, big data e o risco à democracia: novos desafios à competência em informação e midiática. IX Encontro Ibérico EDICIC (Barcelona, entre 9 e 11 de julho de 2019).
ORTELLADO, Pablo. Brasil esteve na ‘vanguarda’ das fake news. Veja, São Paulo, 11 de mai. 2018. Disponível em: https://veja.abril.com.br/tveja/em-pauta/pablo-ortellado-brasil-esteve-na-vanguarda-das-fake-news/ . Acesso em: 15 de ago. 2019.
PINHEIRO, Petrilson Alan. Construções sociais de gênero no ciberespaço: novas práticas sociais de letramento. In.: Revista de Estudos da Linguagem, Belo Horizonte, v. 15, n. 1, p. 129-146, jan./jun. 2007.
RAJAGOPALAN, Kanavillil. Repensar o papel da Linguística Aplicada. In.: Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. Organizador: Luiz Paulo da Moita Lopes. São Paulo: Parábola Editorial, 2006.
STREET, Brian V. Letramentos sociais: Abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. São Paulo: Parábola. 2014.
VOLÓCHINOV, Valentin. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 2ª. ed. São Paulo: Editora 34, 2018.
WARDLE, Claire. Information disorder: Toward an interdisciplinary framework for faracresearch and policy making. Council of Europe, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting any manuscript (articles, reviews, or interviews) authors automatically assign full copyrights to PUC Minas. Authors are requested to ensure:
• The absence of conflicts of interest (relations between authors, companies/ institutions or individuals with an interest in the topic covered by the article), as well as funding agencies or sponsoring institutions of the research that culminated in the article.
This file is licensed under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International.