The Textual Organization of the Academic Squib Genre in the Area Of Linguistics

Authors

  • Flaviane Faria Carvalho UNIFAL-MG
  • Raquel Sacramento Universidade Federal de Alfenas/Instituto de Ciências Humanas e Letras

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2022v26n56p71-87

Keywords:

Academic genres. Patterns of the textual organization. Squib.

Abstract

This article aims to describe the patterns of the textual organization of the academic squib genre, with a view to understanding the specifics of its production and reading process. The relevance of this study comes from the lack of research with this focus. Based on the theoretical methodological benchmark proposed by Swales (1990), Bhatia (1993), Miller (1994) and Motta-Roth and Hendges (2010), ten squibs published on academic magazines of the linguistics area, will be analysed on the attempt of verifying if there are recurrence of moves and rhetorical steps between them. As a result, it was possible to point to certain tendencies of textual organization, making it possible to carry out a mapping of the movements and rhetorical units of this genre.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Flaviane Faria Carvalho, UNIFAL-MG

Graduada em Comunicação Social pela Universidade Federal de Viçosa, Mestre em Estudos Linguísticos pela UFMG e Doutora em Linguística pela Universidade de Lisboa.

Professora do Departamento de Letras da Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL-MG).

Raquel Sacramento, Universidade Federal de Alfenas/Instituto de Ciências Humanas e Letras

Graduanda em Letras pela Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL-MG).

References

BHATIA, V. K. Analysing genre: language use in professional settings. New York: Longman Publishing, 1993.

BIASI-RODRIGUES, B.; ARAÚJO, J. C.; SOUZA, C. S. T. Análise de gêneros na abordagem de Swales: princípios teóricos e metodológicos. In: BIASI-RODRIGUES, B.; ARAÚJO, J. C.; SOUZA, C. S. T (org.). Gêneros textuais e comunidades discursivas: um diálogo com John Swales. Belo Horizonte: Autêntica, 2009. p. 17-32. (Leitura, Escrita e Oralidade).

CARVALHO, F. F. Padrões de Organização Textual e Lexicogramatical do gênero acadêmico resumo de tese: Um Estudo de Caso. Trab. Ling. Aplic., Campinas, v.49, n.1, p.115-128, jan./jul. 2010.

LUNGUINHO, M. Sobre o termo ‘squib’ em Linguística. Caderno De Squibs: Temas Em Estudos Formais Da Linguagem, Brasília, v.1, n.1, p.1, 2015.

MILLER, C. R. Genre as Social Action: In: FREEDMAN, A., MEDWAY, P. (org.). Genre and the new rhetoric. London: Taylor & Francis, 1994.

MOTTA-ROTH, D. Análise crítica de gêneros: contribuições para o ensino e a pesquisa de linguagem. DELTA, São Paulo, v.24, n.2, p. 341-383, 2008.

MOTTA-ROTH, D. Rethorical feactures and disciplinary cultures – a genrebased study of academic book reviews in linguistics, chemistry and economics. 1995. 356 f. Tese (Doutorado). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis. 1995.

MOTTA-ROTH, D.; HENDGES, G. R. Produção Textual na Universidade. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.

SANTOS, Z. B.; CARVALHO, F. F. A Produção Escrita de Artigo no Contexto Acadêmico. Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 22, n. 3, p. 835-859, jul-set. 2019.

SWALES, J. M. Genre Analysis: english in academic and research settings. United Kingdom: Cambridge University Press, 1990.

ZAKIR, M. A.; ANDREU-FUNO, L. B. O Gênero Acadêmico em Questão: Uma Análise Sociorretórica de Resumos de Dissertações de Mestrado do Projeto Teletandem Brasil. RBLA, Belo Horizonte, v. 13, n. 3, p. 877-897, 2013.

Published

2022-11-18

How to Cite

CARVALHO, Flaviane Faria; SACRAMENTO, Raquel. The Textual Organization of the Academic Squib Genre in the Area Of Linguistics. Scripta, Belo Horizonte, v. 26, n. 56, p. 71–87, 2022. DOI: 10.5752/P.2358-3428.2022v26n56p71-87. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/scripta/article/view/27953. Acesso em: 10 sep. 2025.

Issue

Section

Dossiê temático: Leituras, releituras e desleituras