Sobre a construção de uma sociedade leitora: leitura literária como praxis de transformação social
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2022v26n56p29-42Keywords:
Cultura, Cidadania, Educação, Leitura, LitraturaAbstract
The article presents a proposal for recording and analyzing contemporary actions to promote literary reading in school and extra-school spaces. Therefore, it notes concepts related to reading as a cultural practice; evokes fundamental aspects of the inclusion of a national literature as a teaching subject in Brazilian schools at the end of the 19th century and, finally, organizes and punctuates topics of interest in a list of initiatives carried out outside the walls, due to their declared aspirations and probable relationship of complementarity with the institutionalization of the literature in the current version. As a result, it extends and problematizes the conception of literary reading committed to a praxis of social transformation.
Downloads
References
BARTHES, Roland. O prazer do texto. Trad. J. Guinsburg. São Paulo: Editora Perspectiva, 1987.
CANDIDO, Antonio. Formação da Literatura Brasileira. 6a ed. Belo Horizonte: Itatiaia, 2000.
CANDIDO, Antonio. Vários escritos. 3a. ed. São Paulo: Duas Cidades, 1995.
COSCARELLI, Carla Viana (org). Novas tecnologias, novos textos, novas formas de pensar. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
DEUBEL, R. Políticas públicas: Formulación, implementación y evaluación. Colombia: Aurora, 2006.
DURKHEIM, Émile. Lições de Sociologia. São Paulo: Martins Fontes, 2002.
GOHN, M. G. Educação não-formal na pedagogia social. In: DEUBEL, Andre-Noel Roth. Políticas públicas: formulación, implementación y evaluación. Bogotá, Colômbia: Ediciones Aurora, 2006.
JULIA, D. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação. Campinas, v.1, n. 1, 9-43, jan-jun, 2001.
KOCH, Ingedore. A interação pela linguagem. São Paulo: Contexto, 2003.
LAJOLO, M. Literatura e história da literatura: senhoras muito intrigantes. In : MALARD , L. et alii. História da literatura : ensaios. Campinas: Editora da UNICAMP, 1994.
LEAHY-DIOS, C. Educação literária como metáfora social. Rio de Janeiro: Editora da Universidade Federal Fluminense, 2000
LOPES, A.C. A Educação não formal: um espaço alternativo da educação. In: IV SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE REPRESENTAÇÕES SOCIAIS, SUBJETIVIDADE E EDUCAÇÃO (SIRSSE). VI SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PROFISSIONALIZAÇÃO DOCENTE (SIPD/CátedraUNESCO). n.04, 2017, Curitiba. Formação de Professores: contextos, sentidos e práticas. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/25198_12669.pdf Acesso em 14/07/2021, às 18h26min.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros textuais emergentes no contexto da tecnologia digital. In: MARCUSCHI, Luiz Antônio; XAVIER, Antônio Carlos (Org.). Hipertexto e gêneros digitais: novas formas de construção de sentido. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
MARSHALL,T. H. Cidadania, classe social e status. Trad. Milton Porto Gadelha. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1967.
PAULINO, G. Algumas especificidades da leitura literária. In: PAIVA, A. et al. (orgs.). Leituras literárias: discursos transitivos. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.
PAULINO, G. Glossário CEALE. Termos de Alfabetização, Leitura e Escrita para educadores, FAE: UFMG.
Disponível em: http://ceale.fae.ufmg.br/app/webroot/glossarioceale/verbetes/leitura-literaria. Acesso em 14/07/2021, às 10h:43 min.)
PAULINO, G.; COSSON, R. (orgs.). Leitura literária: a mediação escolar. Belo Horizonte: FALE UFMG, 2004.
PCNEM (Brasil, 2000) .http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/14_24.pdfAcesso em 30/07/2021, às 16h11min.
PELLLB . Guia dos Planos Estaduais e Municipais do Livro e Leitura, MinC, MEC e Instituto Pró-Livro.
PMLLB (ALERJ, 2018). http://alerjln1.alerj.rj.gov.br Acesso em 30/07/2021, às 16h 15 min.
PNLL (SNBP, 2006) http://snbp.cultura.gov.br/pnll/ Acesso em 30/07/2021, às 16h 16 min.
SENNA, L A G Letramento ou leiturização? O sócio-interacionismo na Lingüística e na Psicopedagogia. In: CONGRESSO DE LEITURA DO BRASIL. n.12. 2000. Campinas/SP. Anais do 12º Congresso de Leitura do Brasil . Campinas/SP: Associação de Leitura do Brasil. 2000. 3203-3225.
SILVA, C. et al. As Redes de Aprendizagem e os Ambientes Educacionais no Ciberespaço. Agenda Social. v.4 , n.1, jan-abr / 2010, 64-76. Disponível em: http://www.uenf.br/Uenf/Downloads/Agenda_Social_8012_1284493453.pdf Acesso em 14/07/2021, às 14h.
http://portal.inep.gov.br/artigo/-/asset_publisher/B4AQV9zFY7Bv/content/pisa-2018-revela-baixo-desempenho-escolar-em-leitura-matematica-e-ciencias-no-brasil/21206 Acesso em 30/07/2021, às 11h00min.
https://www.cenpec.org.br/tematicas/retratos-da-leitura-no-brasil-por-que-estamos-perdendo-leitores Acesso em 30/07/2021, às 12h09min.
https://biblioo.info/forum-do-pmllb/ Acesso em 30/07/2021, às 12h29min.
https://www.lersalaocarioca.com.br/sobre-a-ler Acesso em 29/07/2021, às 11h49min.
http://flisi.com.br/a-flisi.asp Acesso em 29/07/2021, às 22h22min.
https://www.se.gov.br/noticias/educacao_cultura_esportes/encontro-estadual-do-proler-acontece-de-18-a-21-de-outubro Acesso em 29/07/2021, às 23h46min.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting any manuscript (articles, reviews, or interviews) authors automatically assign full copyrights to PUC Minas. Authors are requested to ensure:
• The absence of conflicts of interest (relations between authors, companies/ institutions or individuals with an interest in the topic covered by the article), as well as funding agencies or sponsoring institutions of the research that culminated in the article.
This file is licensed under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International.