Reading as relation

Authors

  • Roselaine de Lima Cordeiro UFFS - Campus Chapecó
  • Valdir Prigol Universidade Federal da Fronteira Sul - Campus Chapecó

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2022v26n56p17-28

Keywords:

Leitura. Texto. Leitor. Sentido. Relação.

Abstract

Daniel Link, in the essay “Como se lê”, which introduces the book with the same name, proposes that reading is the "[...] correlation of two series of meaning [...]", one that comes from the reader and one that comes from the text. We will begin with Link's proposition to think about reading and how it puts at stake dominant positions in relation to text, reader, time, value, and meaning.  Based on Link's definition of reading, we understand a way of conceiving reading that considers the text and the reader as being fundamental. In this perspective, time is the present of the reading correlation. Likewise, the value is in the relationship between text and reader, in other words, in each act of reading. In face of this, the meanings are born in the reading relation and this effect, according to the authors with whom we interact, can be called redenomination, metaphor, and image. We emphasize how these issues are important to think about the literary and the approach among texts and readers.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? e outros ensaios. Chapecó: Argos, 2009.

BARTHES, Roland. O rumor da língua. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. Ensaios sobre literatura e história da cultura. Obras escolhidas, volume 1. São Paulo: Brasiliense, 1987.

BORGES, Jorge Luis. Ficções. Porto Alegre: Abril Cultural, 1972.

COMPAGNON, Antoine. O demônio da teoria: literatura e senso comum. Belo Horizonte: UFMG, 1999.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Inquietar-se diante de cada imagem. Revista Vacarme, nº 37, out. 2006. Disponível em: http://flanagens.blogspot.com/2011/05/inquietar-se-diante-de-cada-imagem.html. Acesso em: 11 fev. 2022.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante do tempo. História da arte e anacronismo das imagens. Belo Horizonte: UFMG, 2015.

ECO, Umberto. Obra aberta. São Paulo: Perspectiva, 1991.

ISER, Wolfgang. O ato da leitura: uma teoria do efeito estético. São Paulo: Ed. 34, 1999, v. 2.

LINK, Daniel. Como se lê e outras intervenções críticas. Chapecó: Argos, 2002.

MONTEIRO, Adolfo Casais. Clareza e Mistério da Crítica. Rio de Janeiro: Fundo de Cultura, 1961.

ORLANDI, Eni Puccinelli. Análise de discurso: princípios e procedimentos. 12 ed. Campinas: Pontes Editores, 2015.

PÊCHEUX, Michel. Semântica e Discurso. 4. ed. Campinas: Unicamp, 2009.

Published

2022-11-18

How to Cite

CORDEIRO, Roselaine de Lima; PRIGOL, Valdir. Reading as relation. Scripta, Belo Horizonte, v. 26, n. 56, p. 17–28, 2022. DOI: 10.5752/P.2358-3428.2022v26n56p17-28. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/scripta/article/view/28220. Acesso em: 10 aug. 2025.

Issue

Section

Dossiê temático: Leituras, releituras e desleituras