Gestos de leitura de textos literários em Língua Espanhola na licenciatura em Letras
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2023v27n59p264-295Keywords:
Gestos de leitura, Discurso, Heterogeneidade enunciativa, Literatura em língua espanhola, Formação de professoresAbstract
In this article, we reflect on the gestures of reading literary texts in Spanish manifested in activities written by a group of students of the Portuguese-Spanish undergraduate course of a Federal University located in Rio de Janeiro. The negotiation with the other's discourse, the enunciative heterogeneity and the expression of subjectivity are presented in different ways in the texts, belonging to different genres, produced by the undergraduates. Different regularities and forms of inscription of the subject-reader in the practices of textualization of literary reading developed in these spaces of additional language teacher training were detected in our analyzes.
Downloads
References
AUTHIER-REVUZ, J. Heterogeneidade(s) Enunciativa(s). Trad. C. M. Cruz; J. W. Geraldi. Cadernos de Estudos Linguísticos, 19, Campinas, p. 25-42, jul./dez. 1990.
AUTHIER-REVUZ, J. Palavras incertas: as não coincidências do dizer. Trad. C. Pfeiffer et al. Campinas: Ed. Unicamp, 1998.
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: Estética da criação verbal. Trad. P. Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003, p. 261-306.
CANDIDO, A. A literatura e a formação do homem. Remate de Males, Campinas, p. 81-90, 2012.
CORRÊA, M. L. G. Relações Intergenéricas na análise indiciária de textos escritos. Trabalhos em Linguística Aplicada, 45(2), Campinas, p. 205-224, jul./dez. 2006.
FIDELIS, A. C. S. Do cânone literário às provas de vestibular: canonização e escolarização da literatura. Campinas: Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) - Unicamp, 2008.
MAINGUENEAU, D. Análise de textos de comunicação. Trad. D. Rocha; M. C. Souza e Silva. 6ª ed. São Paulo: Cortez, 2013.
MAINGUENEAU, D. Discurso literário. Trad. A. Sobral. São Paulo: Contexto, 2006.
MENDONÇA, M. C. Gêneros escolares: políticas de fechamento em atividades de leitura e produção de textos. Revista Estudos Linguísticos, GEL, p. 1-6, 2001.
MENDONÇA, M. C. Língua e ensino: políticas de fechamento. In: Mussalim, F.; Bentes, A. C. (Org.). Introdução à Linguística: domínios e fronteiras. 8ª ed. São Paulo: Cortez, 2012, p. 273-303.
ORLANDI, E. P. Interpretação: autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico. 5ª ed. Campinas: Pontes, 2007.
ROUXEL, A. Práticas de leitura: quais rumos para favorecer a expressão do sujeito leitor? Trad. N. Rezende; G. Rodella. Cadernos de Pesquisa, 42(145), p. 272-283, jan./abr. 2012.
SOARES, M. A escolarização da literatura infantil e juvenil. In: Evangelista, A. et al. (Org.). A escolarização a leitura literária: o jogo do livro infantil e juvenil. Belo Horizonte: Autêntica, 2006, p. 1-34.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting any manuscript (articles, reviews, or interviews) authors automatically assign full copyrights to PUC Minas. Authors are requested to ensure:
• The absence of conflicts of interest (relations between authors, companies/ institutions or individuals with an interest in the topic covered by the article), as well as funding agencies or sponsoring institutions of the research that culminated in the article.
This file is licensed under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International.