Critical Awareness and Ethics in Paulo Freire: A Reflection on the Meaning of Religion in Times of Fundamentalism

Authors

  • André Luiz Boccato de Almeida

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2022v26n57p278-297

Keywords:

Paulo Freire, Educação, Consciência, Fundamentalismo religioso

Abstract

This article will deal with Paulo Freire from the perspective of education and critical awareness in the horizon of fundamentalism and the meaning of religion. He contributed as an educator to the emancipation of the subject in his real condition, by demystifying the oppressive layers present in consciousness. It can be extracted from it a relevant contribution regarding the phenomenon of current religious fundamentalism. This is characterized by a denial of critical capacity in his faith experience. Thus, this reflection proposes to gather from Freire's vision a possible contribution to a critical perspective on religious fundamentalism. The article, for this purpose, will follow the next path. First, the phenomenon of current religious fundamentalism with its challenges will be presented; then, it will cover the concepts of education and critical awareness in Paulo Freire; finally, the contribution of Freire's thinking will be highlighted in the face of the indicated phenomenon.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

André Luiz Boccato de Almeida

Pós-Doutor em Teologia - PUC-PR. Doutor em Teologia Moral - Lateranense/Roma. Mestre em Teologia - PUC-SP. Especialista (Lato Sensu) em Educação Sexual - UNISAL. Bacharel em Teologia - EDT/ANGELICUM. Licenciatura em Ciências Sociais - FAFICA. Psicanalista.

References

ALMEIDA, André Luiz Boccato de. Moral social. Coleção Iniciação à Teologia. Petrópolis: Vozes, 2021.

ALMEIDA, André Luiz Boccato de; SILVA, Lucia Elisa Ferreira da; MARTINS, Mário Roberto de M. Novos ventos de fundamentalismo religioso no Brasil: colonização midiático-digital na formação da consciência. In: Revista Eclesiástica Brasileira, v. 81, n. 318, p. 8-29, 29 abr. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.29386/reb.v81i318.2563. Acesso em: 13 jun. 2021.

ANDREOLA, Balduino. Engajamento. In: STRECK, Danilo. R. (org.). Dicionário Paulo Freire. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 148-149.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Paulo Freire, educar para transformar: fotobiografia. São Paulo: Mercado Cultural, 2005.

CALADO, Alder Júlio Ferreira. Paulo Freire: sua visão de mundo, de homem e de sociedade. Caruaru: FAFICA, 2001.

CORTELLA, Mário Sérgio; VENCESLAU, Paulo de Tarso. Paulo Freire. Revista Teoria & Debate, São Paulo, n. 17, p. 28-40, jan./mar. 1992.

FREIRE, Paulo; MACEDO Donaldo. Alfabetização. Leitura do mundo. Leitura da palavra. 3. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1990.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 5. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1975.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1975.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro, Paz & Terra, 1987.

Published

2022-11-21

How to Cite

ALMEIDA, André Luiz Boccato de. Critical Awareness and Ethics in Paulo Freire: A Reflection on the Meaning of Religion in Times of Fundamentalism. Scripta, Belo Horizonte, v. 26, n. 57, p. 278–297, 2022. DOI: 10.5752/P.2358-3428.2022v26n57p278-297. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/scripta/article/view/28495. Acesso em: 21 oct. 2025.

Issue

Section

Dossiê temático: Perspectivas atuais sobre a mente