Dream, dare and hope:

the construction of untested feasibilities in a public bilingual school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2023v27n60p36-64

Keywords:

interculturality, bi/multilingual education, untested feasibilities

Abstract

Aware of the extreme situations that we experience in our country, such as the inequality of opportunities and the neoliberalism that rules our educational processes, in this text, we dream, dare and hope when discussing our vision of bi/multilingual intercultural education that is critical and committed to social justice in order to create untested feasibilities  (FREIRE, 1987) that challenge the current structure. Supported by the concept of interculturality (CANDAU, 2008; FORNET-BETANCOUT, 2001; 2004), we exemplify our vision through the analysis of thematic activities of the material Global Kids. We point out that the intentional choice of children's stories that aim at overcoming cultural color blindness, propagated by the monocultural character of our schools, has the potential to promote access to other narratives and discourses for the production of agentive, responsive and more solidary subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antonieta Megale, Unifesp

Formada em comunicação social e pedagogia. Mestre em linguística aplicada pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Doutora em linguística aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Realizou estágio doutoral na Universidade de Viadrina (Alemanha). Realiza estágio de pós-doutoramento em Linguística Aplicada na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Atualmente é professora na pós-graduação do Departamento de Letras da Universidade Federal de São Paulo (Unifesp). É membro do Grupo de Estudos em Educação Bí/multilíngue (GEEB) da PUC/SP. Atua também como assessora na área de linguagens em instituições de educação básica.

Michele El Kadri, Universidade Estadual de Londrina

Michele Salles El Kadri possui Pós-Doutorado em Educação(UFES) e em Linguística Aplicada (UNICAMP). É Doutora e Mestre em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina. Professora Associada da UEL e professora permanente no Programa de Pós Graduação em Educação (PPEDU), em Estudos da Linguagem (PPGEL) e no Mestrado Profissional em Letras Estrangeiras Modernas. 

Vivian Saviolli , Universidade Estadual de Londrina

Vivian Bergantini Saviolli é Mestre em Educação pela UEL (PPEDU-UEL) e Doutoranda em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina (PPGEL-UEL). É Bolsista da CAPES.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília: MEC, 2018.
BUSCH, Brigitta. The Linguistic Repertoire Revisited. Applied Linguistics, v. 33, n. 5, p. 503-523, 2012.
CANDAU, Vera Maria. Multiculturalismo e educação: desafios para a prática pedagógica. In: MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa; CANDAU, Vera Maria. Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. Petrópolis: Vozes, 2008.
CHOI, Yangsook. The Name Jar. New York: Dragonfly Books, 2003.
EL KADRI, Michele Salles. Reflexões de uma linguista aplicada à área de Educação Bilíngue: Global Kids-Portfólio Bilíngue. Banca de ascensão de Nível, Universidade Estadual de Londrina, 2022.
EL KADRI, Michele Salles; SAVIOLLI, Vivian Bergantini Implementação de uma Escola bilíngue pública: princípios e práticas. Submetido.
EL KADRI, Michele Salles; SAVIOLLI, Vivian Bergantini. Global Kids: Portfólio Bilíngue. Pontes Editores, 2021.
EL KADRI, Michele Salles; SAVIOLLI, Vivian Bergantini; MOURA, Selma de Assis. Implicações para a formação de professores no contexto das novas diretrizes para educação plurilíngue. In: SANTOS, Adriana Regina de Jesus; ARAUJO, Angélica Lyra; TIROLI, Luiz Gustavo. (Orgs.). Ensino, currículo e formação docente: vínculos, conexões e questões da atualidade. Londrina, Moriá, 2022, p.575-594.
FORNET-BETANCOURT, Raúl. Transformación intercultural de la filosofia latino-americana: ejercicios teóricos y práticos de la filosofía intercultural en el contexto de la globalización. Desclée de Brouwer, 2001.

FORNET-BETANCOURT, Raúl. Interculturalidade, críticas, diálogos e perspectivas. São Leopoldo: Nova Harmonia, 2004.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: Um reencontro com pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
GARCÍA, Ofelia; WEI, Li. Translaguaging: language, bilingualism and education. Londres: Palgrave Pivot, 2014.
LANDER, Edgardo. Ciencias sociales: saberes coloniales y eurocêntricos. In: LANDER, Edgardo. (org.). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales – perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires: Clacso, 2000. p. 11-40.
LANDER, Edgardo. A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latinoamericanas. Colección Sur Sur. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO. 2005.
LIBERALI, Fernanda. A BNCC e a elaboração de currículos para Educação Bilíngue. In: MEGALE, Antonieta. (Org.). Educação bilíngue no Brasil. São Paulo: Fundação Santillana, 2019, p. 29-42.
LIBERALI, Fernanda. O desenvolvimento de agência e a Educação Multi/Bilíngue. In: MEGALE, Antonieta. (org.). Desafios e Práticas na Educação Bilíngue. São Paulo: Fundação Santillana, 2020, p. 77-92.
MEGALE, Antonieta. Duas línguas, duas culturas?: a construção da identidade cultural de indivíduos bilíngues. Veredas - Revista de Estudos Linguísticos, p. 90-102, jan. 2009. Disponível em https://www.ufjf.br/revistaveredas/files/2009/12/artigo062.pdf. Acesso em: 31 mar. 2022.
MEGALE, Antonieta; Liberali, Fernanda. Caminhos da educação bilíngue no Brasil: Perspectivas da linguística aplicada. Raído, 10 (23), 9-24. 2016.

MUHAMMAD, Ibtihaj; ALI, Sajidah. The Proudest Blue: A Story of Hijab and Family. Boston: Little, Brown and Company, 2019.
OLIVEIRA, Luciana Carvalho; HÖFLING, Camila. Bilingual Education in Brazil. In: RAZA, Kashif; COOMBE, Christine; REYNOLDS, Dudley. (Eds.). Policy development in TESOL and multilingualism. Springer, Singapore. 2021, p. 25-37. Disponível em: https://doi.org/10.1007/978-981-16-3603-5_3. Acesso em: 31 mar. 2022.
PENNYCOOK, Alastair. A linguística aplicada dos anos 90: em defesa de uma abordagem crítica. In: SIGNORINI, Inês; CAVALCANTI, Marilda do Couto (Org.). Linguística aplicada e transdisciplinaridade. Campinas: Mercado de Letras, 1998, p. 23-49.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Introdução a uma ciência pós-moderna. Porto: Afrontamento, 1995.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Para uma sociologia das ausências e uma sociologia das emergências. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 63, p. 237- 280, out. 2002.

SCHNORR, Giselle Moura. A Filosofia intercultural de Raúl Fornet-Betancourt: práxis dialógica e reaprendizagem do pensar. Tese de doutorado. Universidade de São Paulo: USP, São Paulo, 2015.
SOLTERO, Sonia. Dual language education: Program design and implementation. Portsmouth: Heinemann, 2016.
STOER, Stephen.; CORTESÃO, Luiza. Levantando a pedra: da pedagogia inter/ multicultural às políticas educativas numa época de transnacionalização. Porto: Afrontamento, 1999.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Imaginação e criação na infância: ensaio psicológico: livro para professores. São Paulo: Ática, 2009.
WALSH, Catherine. Decolonial pedagogies walking and asking. Notes to Paulo Freire from AbyaYala, International Journal of Lifelong Education, 2015, 34:1, 9-21, DOI: 10.1080/02601370.2014.991522.

Published

2023-12-21

How to Cite

MEGALE, Antonieta; KADRI, Michele El; SAVIOLLI , Vivian. Dream, dare and hope:: the construction of untested feasibilities in a public bilingual school. Scripta, Belo Horizonte, v. 27, n. 60, p. 36–64, 2023. DOI: 10.5752/P.2358-3428.2023v27n60p36-64. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/scripta/article/view/29913. Acesso em: 21 oct. 2025.

Issue

Section

Eixo I. Políticas multilíngues, relações interculturais e formação