A pedagogia de Paulo Freire e o ensino de literatura
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2023v27n59p238-263Keywords:
Ensino de literatura, Educação bancária, Leitor, DialogicidadeAbstract
The teaching of literature has always been linked to a perspective that privileges the expository class, the transmission of knowledge to be assimilated and returned, especially at the secondary level of education. It is what, in Freire's pedagogy, is called “banking education”, which does not take into account the knowledge that readers in formation bring. In this article we reflect on the contribution that Paulo Freire's pedagogy can offer to the teaching of literature at different levels of education. Central categories of the pedagogue's thought are discussed, such as “banking education”, “dialogism”, “oppressed”, and an attempt is made, based on theoretical reflection and our practice, to indicate paths for a less authoritarian approach to the literary text.
Downloads
References
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é método Paulo Freire. São Paulo: Brasiliense, 1981.
BOFF, Clodovis. Como trabalhar com o povo. Petrópolis: Vozes,1984.
FREIRE, Paulo. Cartas à Guiné-Bissau: registros de uma experiência em processo. São Paulo: Paz e Terra, 1977.
_______. Conscientização. São Paulo: Editora Moraes, 1980.
_______. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. 7.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1984.
_______. Pedagogia do oprimido. 18.ed. São Paulo: Paz e Terra, 1987.
_______. Educação como prática de liberdade. 21.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
_______. Por uma pedagogia da pergunta: Paulo Freire e Antonio Faundez. 4.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1998.
_______. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do oprimido. 5.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1998.
_______. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 39.ed. São Paulo: Cortez, 2000.
_______. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 24.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.
_______. Pedagogia da solidariedade. 2.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.
_______. A sombra desta mangueira. 10.ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira
HORTON, Myles; FREIRE, Paulo. Tradução: Vera L. M. Josceline e Ana M. A. Freire. O caminho se faz caminhando: conversas sobre educação e mudança social. Petrópolis: Vozes, 2003.
HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como pratica de liberdade. Trad. Marcelo B. Cipolla. São Paulo: Martins Fontes, 2019.
LEITE, Lígia C. M. Invasão da catedral: literatura e ensino em debate. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1983,
CHIAPPINI, Lígia. A reinvenção da catedral: língua, literatura, comunicação, novas tecnologias, políticas de ensino. São Paulo: Cortez, 2005.
SHOR, Ira; FREIRE, Paulo. Medo e ousadia. 4.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting any manuscript (articles, reviews, or interviews) authors automatically assign full copyrights to PUC Minas. Authors are requested to ensure:
• The absence of conflicts of interest (relations between authors, companies/ institutions or individuals with an interest in the topic covered by the article), as well as funding agencies or sponsoring institutions of the research that culminated in the article.
This file is licensed under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International.