discursive projection of ethos in examiner-examinee interaction:
a study of interlocution in the Celpe-Bras exam
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2023v27n60p406-438Keywords:
ethos, intercultural relationships, examiner-candidate, oral examination, Celpe-BrasAbstract
This paper focuses on face-to-face interactions between examiner and candidate in the oral exam of Celpe-Bras, the Brazilian exam for certification of proficiency in Portuguese for foreigners, developed and issued by the Brazilian Ministry of Education (MEC). Our aim is to analyze, from the theoretical framework of Discourse Analysis, how the discursive construction of ethos occurs in these interactions, more specifically in the first five minutes of conversation - known as "ice breakers" - aimed at topics of the examinee’s personal interest, informed by him / her in the application forms. The choice for this moment is justified for its being an interaction that tends to be less tense and more natural, serving as preparation for the continuity of the oral examination. The corpus is composed of three interactions with participants from different origins: Denmark, Argentina and Turkey. In this analysis, we understand the idea of ethos from Maingueneau’s conception, as well as the important contributions by Ducrot (1984), Goffman (1995), Amossy (2016), and Brown and Levinson (1987). Data show that the participants are collaborative not only in the construction of the ethos of themselves, but also of the institutional ethos, marked by demonstrations of closeness and cordiality.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Manual do Examinando. Brasília-DF, 2015. Disponível em: <http://download.inep.gov.br/outras_acoes/celpe_bras/manual/2012/manual_examinando_celpebras.pdf >. Acesso em: 16 mar 2019.
BROWN, P.; LEVINSON, S. Politeness. Some universals in Language Usage. Cambridge: Cambridge University Press, 1987.
COSTA, A avaliação de proficiência oral no exame Celpe-Bras: análise da condução das interações face a face. Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagens) - Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2015.
DUCROT, Oswald. O dizer e o dito. Campinas: Pontes, 1987.
EGGS, E. Ethos aristotélico, convicção e pragmática moderna. In: AMOSSY, R. (Org.). Imagens de si no discurso: a construção do ethos. São Paulo: Contexto, 2016.
GOFFMAN, E. A representação do eu na vida cotidiana. Petrópolis, Vozes, 1995.
KERBRAT-ORECCHIONI, C. Théorie des faces et analyse conversationnelle. Le Frais parler d’Erving Goffman. Paris: Minuit, 1989.
MAINGUENEAU, D. A propósito do ethos. In: Motta, A. R. ; Salgado, L. Ethos discursivo. São Paulo: Contexto, 2011.
______. Ethos, cenografia e incorporação. In: AMOSSY, R. (Org.). Imagens de si no discurso: a construção do ethos. São Paulo: Contexto, 2016.
MARCUSCHI, L. A. Análise da conversação. São Paulo: Ática, 1991. (Série Princípios).
OLIVEIRA, M.C.L. Ethos interacional em situações de atendimento. Veredas, revista de estudos linguísticos. Juiz de Fora, v. 4, n. 1, p. 59 a 65
POSSENTI, S. Cenografia, éthos e interlíngua em “Ocobrador”: uma questão de estilo. In: EMEDIATO, W.; LARA, G.M.(Org.). Análises do discurso hoje. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2011. P.237-254.
SALGADO, L. S. Um ethos para Hércules: produção dos sentidos e tratamento editorial de textos. In: Motta, A. R. ; Salgado, L. Ethos discursivo. São Paulo: Contexto, 2011.
TANURI, Patrícia Rodrigues. Entre o riso e a fala: um estudo das funções interacionais do riso no discurso institucional. Dissertação de Mestrado - Departamento de Letras, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, 1998.
VILLELA, A. M. N.; NEVES, L. de O.; TOSATTI, N. M. Relações de poder no exame Celpe-Bras. Linha D’Água, [S. l.], v. 30, n. 1, p. 115-126, 2017. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v30i1p115-126. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/127548.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting any manuscript (articles, reviews, or interviews) authors automatically assign full copyrights to PUC Minas. Authors are requested to ensure:
• The absence of conflicts of interest (relations between authors, companies/ institutions or individuals with an interest in the topic covered by the article), as well as funding agencies or sponsoring institutions of the research that culminated in the article.
This file is licensed under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International.