Osman Lins, a leitura subjetiva e o ensino de literatura
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2023v27n59p327-353Keywords:
Osman Lins, A Rainha dos Cárceres da Grécia, Leitura literária, Leitura subjetivaAbstract
ABSTRACT
Osman Lins’ A Rainha dos Cárceres da Grécia (1976) is undoubtedly one of the books that best address different aspects of literary reading. This book, in which the narrator writes, in a diary, comments on a novel never published, reflects on the interpretation and the important role of the reader in the literary work. The purpose of this paper is to show how, by approaching a more creative and identity conception of the act of reading, the book has repercussions on the teaching of literature, dialoguing with subjective reading, a French theoretical approach that proposes to re-signify the literary text at school.
Downloads
References
Referências
BARTHES, Rolland. O rumor da língua. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
BAYARD, Pierre. Como falar dos livros que não lemos? Rio de Janeiro: Objetiva, 2007
BEARDSLEY, Monroe; WINSATT, Willian. A falácia intencional. In: LIMA, Luiz Costa (org). A teoria da literatura em suas fontes. São Paulo: Civilização Brasileira, 2002.
BROOKS, Cleanth. The formalist Critics. In LEITCH, Vincent et al. Norton Anthology of Theory and Criticism. New York: Norton & Company, 2001.
BUTOR, Michel. La critique et l’invention. In: BUTOR, Michel. Répertoire III. Paris: Éd Minuit, 1968.
CARRIELO, Graciela. Jorge Luis Borges y Osman Lins: Poética de la lectura. Rosario: Laborde editor, 2007.
CARPEAUX, Otto Maria. Visão de Graciliano Ramos. In: Ramos, Graciliano. Angústia. Rio de Janeiro: Record, 1996.
CULLER, Jonathan. Teoria literária: uma introdução. São Paulo: Beca, 1999.
DAMASCENO, Carolina Duarte. A estreita relação entre leitura e identidade em A Rainha dos Cárceres da Grécia, de Osman Lins. Outra Travessia, Florianópolis, v. 14, p. 117-130, 2013.
HOMERO. A Odisseia. São Paulo: Editora 34, 2014.
GUMBRECHT, Hans. Sobre os interesses cognitivos, terminologia básica e métodos de uma Ciência da Literatura fundada na Teoria da Ação. In LIMA, Luiz Costa. A literatura e o leitor: textos de Estética da Recepção. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.
ISER, Wolfgang. O Ato da Leitura: Uma Teoria do Efeito Estético. v. 2. São Paulo: Editora 34, 1999.
LANGLADE, Gérard. O sujeito leitor, autor da singularidade da obra. In LANGLADE, Gérard; REZENDE, Neide Luzia; ROUXEL, Annie (org.) Leitura subjetiva e o ensino de literatura. São Paulo: Alameda, 2013.
LANGLADE, Gérard. ROUXEL, Annie. Apresentação dos organizadores franceses. In LANGLADE, Gérard; REZENDE, Neide Luzia; ROUXEL, Annie (org.) Leitura subjetiva e o ensino de literatura. São Paulo: Alameda, 2013.
LINS, Osman. Do ideal e da glória: problemas inculturais brasileiros. São Paulo: Summus Editorial, 1977.
______ Guerra sem testemunhas: o escritor, sua condição e a realidade social. São Paulo: Ática, 1974.
______ A Rainha dos Cárceres da Grécia. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.
_____ Um mundo estagnado. Recife: Imprensa Universitária, 1966.
JAUSS, Hans Robert. Pour une esthétique de la réception. Paris: Gallimard, 1978.
JOUVE, Vincent. A leitura como retorno a si: sobre o interesse pedagógico da leitura subjetiva. In
In LANGLADE, Gérard; REZENDE, Neide Luzia; ROUXEL, Annie (org.) Leitura subjetiva e o ensino de literatura. São Paulo: Alameda, 2013.
MÜNCH, Marc-Mathieu. L`effet de vie ou le singulier de l`art littéraire. Paris: Honoré Champion. 2004.
NITRINI, Sandra. Leitura da obra de Osman Lins: anos a fio. Cerrados, Brasília, v. 23, n. 37, p. 121-129, jan./jun. 2014.
PERRONE-MOISÉS, Leyla. Texto, crítica, escritura. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
REZENDE, Neide Luzia. Apresentação ao leitor brasileiro. In LANGLADE, Gérard; REZENDE, Neide Luzia; ROUXEL, Annie (org.) Leitura subjetiva e o ensino de literatura. São Paulo: Alameda, 2013.
ROUXEL, Annie. ROUXEL, Annie. Autobiografia de leitor e identidade literária. In LANGLADE, Gérard; REZENDE, Neide Luzia; ROUXEL, Annie (org.) Leitura subjetiva e o ensino de literatura. São Paulo: Alameda, 2013.
______ Mutações epistemológicas e o ensino da literatura: o advento do sujeito leitor.Revista Criação & Crítica, São Paulo, n.9, pp.13-26, nov. 2012.
SANTOS, Welligton de Almeida. Memórias da Rainha. In SANTOS, Wellington de Almeida. Outros e outras na Literatura Brasileira. Rio de Janeiro: Ed. Caetés, 2001.
SUAREZ, Adriana Esther. Borges, Lins e a liberdade do leitor em A Rainha dos Cárceres da Grécia de Osman Lins. Revista Eutomia, Recife, Ano I – Nº 02, p. 294-306, 2008.
TAUVERON, Catherine. Direitos do texto e direitos dos jovens leitores: um equilíbrio instável. In LANGLADE, Gérard; REZENDE, Neide Luzia; ROUXEL, Annie (org.). Leitura subjetiva e o ensino de literatura. São Paulo: Alameda, 2013
TAUVERON, Catherine. La Lecture comme jeu, à l’école aussi. La Lecture et la culture littéraire au cycle des approfondissements. Anais.Versailles, CRDP de l’académie de Versailles, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting any manuscript (articles, reviews, or interviews) authors automatically assign full copyrights to PUC Minas. Authors are requested to ensure:
• The absence of conflicts of interest (relations between authors, companies/ institutions or individuals with an interest in the topic covered by the article), as well as funding agencies or sponsoring institutions of the research that culminated in the article.
This file is licensed under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International.