A Retórica de Aristóteles e Perelman na propaganda eleitoral negativa

uma proposta de metodologia para classificação de técnicas argumentativas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2237-9967.2021v10n18p3-19

Abstract

The present work proposes to create a methodology for categorizing arguments for the classification of negative electoral advertising, based on the argumentative techniques presented by Chaïm Perelman and Lucie Olbrechts-Tyteca in the work Treaty of Argumentation: the New Rhetoric. For that, we started from Aristotle's classic concepts of Rhetoric and Persuasion, and from studies on Negative Electoral Advertising or Disqualification to make a bridge with the work that deals with New Rhetoric. In this way, we arrive at the classification of ten argumentative techniques: Argument from authority; Comparation; Division of the whole into parts; Example; Group and its members; Inclusion of the part in the whole; Justice; Person and his acts; Probability and the Ridiculous based argument. These techniques were analyzed and adapted to the analysis of electoral advertising in order to collaborate and deepen the studies in electoral communication and later apply them to the attempts to disqualify candidates from their opponents in electoral advertising, among them at Free Political Advertising Time.

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Author Biographies

Ricardo Tesseroli, Universidade Federal do Paraná

Doutorando em Comunicação pelo PPGCOM/UFPR (Bolsista Capes). Membro do Grupo de Pesquisa Comunicação Eleitoral. Mestre em Comunicação pela Universidade Federal do Paraná. Especialista em Comunicação, Política e Atores Social pela Universidade Estadual de Ponta Grossa.Especialista em Comunicação Politica e Imagem pela Universidade Federal do Paraná. Formado em Comunicação Social - Jornalismo pela Universidade Estadual do Centro Oeste. E-mail: rgtesseroli@gmail.com

Luciana Panke, Universidade Federal do Paraná

Pós-doutorado  em  Comunicação  Política  na  Universidade  Autônoma  Metropolitana  (UAM- México).  Doutora  em  Ciências  da  Comunicação  (USP). Professora  da  Universidade  Federal  do Paraná na graduação em Comunicação Social (Publicidade e Propaganda) e do Programa de Pós-Graduação em Comunicação. E-mail: lupanke@gmail.com

Published

2021-12-19

How to Cite

TESSEROLI, Ricardo; PANKE, Luciana. A Retórica de Aristóteles e Perelman na propaganda eleitoral negativa : uma proposta de metodologia para classificação de técnicas argumentativas. Dispositiva, Belo Horizonte, v. 10, n. 18, p. 3–19, 2021. DOI: 10.5752/P.2237-9967.2021v10n18p3-19. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/dispositiva/article/view/23238. Acesso em: 20 aug. 2025.

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