Pesquisa de audiências no YouTube: um estudo com base nas métricas do canal de Felipe Neto

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2237-9967.2020v9n15p134-154

Abstract

This paper evaluates how the audiences of Felipe Neto's channel on YouTube are constituted by the metrics of viewing, likes, dislikes, and comments accumulated in eight years (2010-2018). The collection method uses the digital tools provided by the Digital Methods Initiative (DMI), the data treatment is done using tables in Excel, and the visualization is provided by Tableau Public. We analyzed the relationship between metrics and the correspondence of users who commented on the three videos with more metrics on Neto’s channel along the studied period. This research shows that each video sets up its own audiences in a multi-fragmented way, broadening and problematizing its diverse actions of engagement.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tiago Barcelos Pereira Salgado, PUC Minas

Doutor em Comunicação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Doutorado sanduíchela pela EHESS (Paris, França). Mestre em comunicação pela UFMG.

Juliana Lopes de Almeida Souza, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).

Doutoranda em Comunicação pela UFMG. Mestre em Ciência da Informação pela UFMG. Especialista Teaching and Learning in Higher Education – University of Tampere – Finland. Professora de pós-graduação e graduação na PUC Minas e no Centro universitário UNA.

Published

2020-07-20

How to Cite

SALGADO, Tiago Barcelos Pereira; SOUZA, Juliana Lopes de Almeida. Pesquisa de audiências no YouTube: um estudo com base nas métricas do canal de Felipe Neto. Dispositiva, Belo Horizonte, v. 9, n. 15, p. 134–154, 2020. DOI: 10.5752/P.2237-9967.2020v9n15p134-154. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/dispositiva/article/view/23175. Acesso em: 20 aug. 2025.

Issue

Section

FREE THEME ARTICLES