Drag Art and Christian Religiosity
The Rupture of Expressive Coherence as a Performative Strategy
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2237-9967.2025v14n25e34946Keywords:
Performance, music video, christian religion, identityAbstract
This article investigates media performances by LGBTQIA+ artists who incorporate elements of the Christian religion into their practices and creative work. To this end, music video performances were mapped with the aim of understanding the process of performative rupture intentionally produced through the choice of images, discourses, and symbols that engage in contesting the expressive coherence around these subjects' identities. Methodologically, Williams' (1979) perspective on the structure of feeling was used to analyze ruptures, negotiations, and emerging new practices in these productions. As a result, it was observed that media performances can act as an aesthetic-political gesture of refusal against pre-established roles in culture and society.
Downloads
References
AMANAJÁS, I. Drag queen: um percurso histórico pela arte dos atores transformistas. Revista Belas Artes, v. 16, n. 3, 2014. Disponível em: https://revistas.belasartes.br/revistabelasartes/article/view/306. Acesso em: 19 abr. 2025.
AMARAL, A.; SOARES, T.; POLIVANOV, B. Disputas sobre performance nos estudos de Comunicação: desafios teóricos, derivas metodológicas. Intercom – Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, São Paulo, v. 41, n. 1, p. 63–79, jan./abr. 2018. https://doi.org/10.1590/1809-5844201813
BUTLER, J. Notes toward a performative theory of assembly. Cambridge: Harvard University Press, 2015.
COSTA FILHO, F.; LOPES, E. Questões de gênero e mais além: a interseccionalidade na Arte Drag. Revista Brasileira de Estudos da Presença, v. 14, n. 3, 2024.
CUNHA, M. Elucidações contemporâneas nos estudos brasileiros em mídia e religião: a perspectiva das mediações culturais e comunicacionais. In: BELLOTTI, K. K.; CUNHA, M. do N. (Orgs.). Mídia, religião e cultura: percepções e tendências em perspectiva global. Curitiba: Prismas, 2016.
GIDDENS, A. Modernidade e identidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2002.
GOFFMAN, E. A representação do eu na vida cotidiana. Petrópolis: Vozes, 2009.
GOMES, I.; ANTUNES, E. Repensar a comunicação com Raymond Williams: estrutura de sentimento, tecnocultura e paisagens afetivas. Galáxia (São Paulo, online), Especial 1 – Comunicação e Historicidades, 2019.
LEFORT, C. A invenção democrática: os limites da dominação totalitária. São Paulo: Brasiliense, 1983.
MARTÍN-BARBERO, J. Diálogos de la Comunicación, n. 41, revista da Federación Latinoamericana de Facultades de Comunicación Social, 1995. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/198374. Acesso em: 19 abr. 2025.
MARTINO, L. M. Mídia, religião e sociedade: das palavras às redes sociais. São Paulo: Paulus, 2016.
MONDZAIN, M.-J. Imagem, ícone, economia: as fontes bizantinas do imaginário contemporâneo. Rio de Janeiro: Contraponto; Museu de Arte do Rio, 2013.
RANCIÈRE, J. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: EXO Experimental Org.; Editora 34, 2005.
SCHECHNER, R. Performance Studies: an introduction. New York: Routledge, 2006.
TAYLOR, D. O arquivo e o repertório: performance e memória cultural nas Américas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.
WILLIAMS, R. Marxismo e literatura. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1979.
YU, W.; OLIVEIRA, D.; GOMES, I.; LEAL, B. Amar é suficiente? Afetos e gênero nas disputas por legitimidade e tradição em AmarElo – É tudo pra ontem. Esferas, v. 1, n. 27, p. 1–30, 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Caio Barbosa Nascimento

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyright of articles published in Dispositiva belongs to the author(s) of the text, based on the rules of Editora PUC Minas. The journal has the right to first publication of the article, registered under a Creative Commons CC BY 4.0 sharing license. The license allows the text to be shared and adapted, always with attribution, without additional restrictions. Authors are requested to sign a declaration stating the authorship, originality, and novelty of the text during submission, according to the terms below:
- By submitting to Dispositiva, authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work being published under a Creative Commons license in the form of attribution, non-commercial use, and sharing under the same license (CC BY 4.0).
- When submitting to Dispositiva, authors are authorized to enter into additional contracts separately for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and mention of the initial publication in this journal.
.png)





Instagram
LinkedIn
Facebook
Podcast Dispositivo
Blog Correio da Dispositiva
Google Scholar
Academia.edu
