Drag Art and Christian Religiosity

The Rupture of Expressive Coherence as a Performative Strategy

Authors

  • Caio Barbosa Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2237-9967.2025v14n25e34946

Keywords:

Performance, music video, christian religion, identity

Abstract

This article investigates media performances by LGBTQIA+ artists who incorporate elements of the Christian religion into their practices and creative work. To this end, music video performances were mapped with the aim of understanding the process of performative rupture intentionally produced through the choice of images, discourses, and symbols that engage in contesting the expressive coherence around these subjects' identities. Methodologically, Williams' (1979) perspective on the structure of feeling was used to analyze ruptures, negotiations, and emerging new practices in these productions. As a result, it was observed that media performances can act as an aesthetic-political gesture of refusal against pre-established roles in culture and society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Caio Barbosa, Universidade Federal da Bahia

Doutor e Mestre em Comunicação e Cultura Contemporâneas (POSCOM-UFBA). Bacharel em Comunicação Social com habilitação em Jornalismo pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Atuou como jornalista e assessor de comunicação em jornais e empresas na Bahia e no Espírito Santo. É membro do Centro de Pesquisa em Estudos Culturais e Transformações na Comunicação (TRACC-UFBA). Os interesses de pesquisa concentram-se nos temas de: Audiovisualidades e propagandas audiovisuais; Experiência; Cultura pop, Mídia e religião; Historicidade dos processos comunicacionais; Relação entre estética e política.

References

AMANAJÁS, I. Drag queen: um percurso histórico pela arte dos atores transformistas. Revista Belas Artes, v. 16, n. 3, 2014. Disponível em: https://revistas.belasartes.br/revistabelasartes/article/view/306. Acesso em: 19 abr. 2025.

AMARAL, A.; SOARES, T.; POLIVANOV, B. Disputas sobre performance nos estudos de Comunicação: desafios teóricos, derivas metodológicas. Intercom – Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, São Paulo, v. 41, n. 1, p. 63–79, jan./abr. 2018. https://doi.org/10.1590/1809-5844201813

BUTLER, J. Notes toward a performative theory of assembly. Cambridge: Harvard University Press, 2015.

COSTA FILHO, F.; LOPES, E. Questões de gênero e mais além: a interseccionalidade na Arte Drag. Revista Brasileira de Estudos da Presença, v. 14, n. 3, 2024.

CUNHA, M. Elucidações contemporâneas nos estudos brasileiros em mídia e religião: a perspectiva das mediações culturais e comunicacionais. In: BELLOTTI, K. K.; CUNHA, M. do N. (Orgs.). Mídia, religião e cultura: percepções e tendências em perspectiva global. Curitiba: Prismas, 2016.

GIDDENS, A. Modernidade e identidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2002.

GOFFMAN, E. A representação do eu na vida cotidiana. Petrópolis: Vozes, 2009.

GOMES, I.; ANTUNES, E. Repensar a comunicação com Raymond Williams: estrutura de sentimento, tecnocultura e paisagens afetivas. Galáxia (São Paulo, online), Especial 1 – Comunicação e Historicidades, 2019.

LEFORT, C. A invenção democrática: os limites da dominação totalitária. São Paulo: Brasiliense, 1983.

MARTÍN-BARBERO, J. Diálogos de la Comunicación, n. 41, revista da Federación Latinoamericana de Facultades de Comunicación Social, 1995. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/198374. Acesso em: 19 abr. 2025.

MARTINO, L. M. Mídia, religião e sociedade: das palavras às redes sociais. São Paulo: Paulus, 2016.

MONDZAIN, M.-J. Imagem, ícone, economia: as fontes bizantinas do imaginário contemporâneo. Rio de Janeiro: Contraponto; Museu de Arte do Rio, 2013.

RANCIÈRE, J. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: EXO Experimental Org.; Editora 34, 2005.

SCHECHNER, R. Performance Studies: an introduction. New York: Routledge, 2006.

TAYLOR, D. O arquivo e o repertório: performance e memória cultural nas Américas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.

WILLIAMS, R. Marxismo e literatura. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1979.

YU, W.; OLIVEIRA, D.; GOMES, I.; LEAL, B. Amar é suficiente? Afetos e gênero nas disputas por legitimidade e tradição em AmarElo – É tudo pra ontem. Esferas, v. 1, n. 27, p. 1–30, 2023.

Published

2025-05-12

How to Cite

CAIO BARBOSA. Drag Art and Christian Religiosity: The Rupture of Expressive Coherence as a Performative Strategy. Dispositiva, Belo Horizonte, v. 14, p. e34946, 2025. DOI: 10.5752/P.2237-9967.2025v14n25e34946. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/dispositiva/article/view/34946. Acesso em: 15 nov. 2025.