Indigenous ethnomedia:
rádio Yandê and Mídia Indígena educommunication and the production of counter-narratives
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2237-9967.2024v13n24p134-152Keywords:
indigenous, ethnomedia, education, educommunication, decolonizationAbstract
Two observations motivated the writing of this article: the educommunicational bias and the counter-narratives produced by indigenous ethnomedia – media conceived and run exclusively by indigenous communicators, focusing on the appreciation of traditions, cultures, and issues that impact the lives of indigenous peoples and their territories. Indigenous ethnomedia diverges from the standards of hegemonic media – from agenda-setting to framing and approaches – and constructs new narratives. The article discusses audiovisual productions that engage with indigenous intercultural education, paying special attention to indigenous youth, aiming to evoke a sense of belonging and involvement in content creation. The ethnomedia Rádio Yandê and Mídia Indígena are selected as the corpus for being references on the topic, while the methodology is based on netnography.
Downloads
References
BANIWA, Gersem. Cenário contemporâneo da educação escolar indígena no Brasil. Relatório apresentado ao Ministério da Educação: Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Brasília, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/2007/releeicebcnerev.pdf. Acesso em: 11 nov. 2023.
BANIWA, Gersem. Educação escolar indígena no século XXI: encantos e desencantos. Rio de Janeiro: Mórula; Laced, 2019. Disponível em: https://acervo.socioambiental.org/sites/default/files/documents/F3L00006.pdf. Acesso em: 7 dez. 2023.
BANIWA, Gersem. Educação para manejo e domesticação do mundo entre a escola ideal e a escola real: os dilemas da educação escolar no Alto Rio Negro. 2011. 368 f. Tese (Doutorado em Antropologia Social) – Universidade de Brasília, Brasília, 2011.
BONE GUAJAJARA, Erisvan. Mídia Índia é reconhecida com o Prêmio Joan Alsina de Direitos Humanos da Espanha. Entrevista concedida ao Portal Amazônia Real, dez. 2020. Disponível em: https://amazoniareal.com.br/midia-india-e-reconhecida-com-o-premio-joan-alsina-de-direitos-humanos-da-espanha/. Acesso em: 19 nov. 2022.
CARNEIRO, Raquel Gomes. Sujeitos comunicacionais indígenas e processos etnocomunicacionais: a etnomídia cidadã da Rádio Yandê. 2019. 194 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Comunicação) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2019.
CARNEIRO DA CUNHA, Manuela. Cultura com aspas e outros ensaios. São Paulo: Cosac Naify, 2009.
CORRÊA, Marcos; ROZADOS, Vinícius. A netnografia como método de pesquisa em ciência da informação. Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação e Biblioteconomia, João Pessoa, v. 12, n. 2, p. 145-175, 2017.
DEMARCHI, André Luis Campanha; GOMES, Debóra dos Santos. Etnomídia: contranarrativas indígenas nas redes digitais. Extraprensa, São Paulo, v. 16, n. 1, p. 5-23, jul./dez. 2022
FERREIRA, Ricardo Alexino. Etnomidialogia: diversidade e sua interseção com a difusão científica. Comunicação, Ciência, Meio Ambiente e Sociedade. Textos Intercom 2015. Disponível em: https://cocimes.wordpress.com/2015/09/03/textos-intercom-2015-9/. Acesso em: 13 maio 2023.
GOMES, Débora dos Santos. Etnomídias indígenas: contra-narrativas indígenas nas redes digitais. 2022. 76f. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Comunicação e Sociedade) – Universidade Federal do Tocantis, Palmas, 2022.
KOZINETS, Robert: Netnografia: realizando pesquisa etnográfica online. Porto Alegre: Penso, 2014.
MALDONADO, Alberto Efendy; TUPINAMBÁ HÃ HÃ HÃE, Anápuàka Muniz; CARNEIRO, Raquel Gomes. "VOCÊ OUVE A RÁDIO YANDÊ, A RÁDIO DE TODOS NÓS". ContraCorrente: Revista do Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas, [S.l.], n. 17, p. 8-30, dez. 2021. ISSN 2525-4529. Disponível em: https://periodicos.uea.edu.br/index.php/contracorrente/article/view/2535. Acesso em: 11 out. 2024.
MUNDURUKU, Daniel. O caráter educativo do Movimento Indígena (1970-1990). São Paulo: Paulinas, 2012.
MUNIZ TUPINAMBÁ, Anápuáka. Rádio online Yandê mantém programação para valorizar cultura indígena. Entrevista concedida ao Portal Rede Mobilizadores, jun. 2016. Disponível em:
https://mobilizadores.org.br/noticias/radio-online-yande-mantem-programacao-para-valorizar-cultura-indigena/. Acesso em: 20 set. 2022.
PAPPIANI, Angela. Programa de Índio: criando uma ponte sonora entre as culturas. Novos Olhares, v. 1, n. 1, p. 107-118, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2012.51452. Acesso em: 20 mar. 2023.
PIMENTEL, Spensy. O índio que mora na nossa cabeça: sobre dificuldades para entender os povos indígenas. São Paulo: Prumo, 2012.
SOUZA, V. G. P. de; COSTA, R. C. Etnomídia Indìgena como narrativa das resistências. Revista Extraprensa, v. 14, n. 2, p. 438-451, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.11606/extraprensa2021.185427. Acesso em: 14 abr. 2023
TAUKANE, Darlene. Avanços e impasses na educação escolar indígena: a experiência do Kuirâ-Bakairi. In: Questões de educação escolar indígena: da formação do professor ao projeto de escola. Brasília: Funai/Dedoc; Campinas: ALB, 2001.
TERENA, Naine. Lentes ativistas e a arte indígena. Zum, São Paulo, 3 dez. 2019. Disponível em: https://revistazum.com.br/radar/arte-indigena/. Acesso em: 17 abr. 2023.
TORRICO, Erick. Decolonizar la comunicación. In: CONGRESO INTERNACIONAL COMUNICACIÓN, DECOLONIZACIÓN Y BUEN VIVIR, 1., 2015, Quito. Anais […]. Quito: Ciespal, 2015.
TUPINAMBÁ, Renata Machado. Yandê, Etnomídia indígena e educação. Revista Cátedra Digital, Rio de Janeiro, v. 4, n. 5, 2018.
TUPINAMBÁ, Renata Machado. Eu quero ligar a TV e ter ali um conteúdo produzido por indígenas. Entrevista concedida ao Portal Povos Indígenas do Brasil, dezembro de 2018. Disponível em: https://pib.socioambiental.org/pt/%E2%80%9CEu_quero_ligar_a_TV_e_ter_ali_um_conte%C3%BAdo_produzido_por_ind%C3%ADgenas%E2%80%9D. Acesso em: 7 ago. 2022.
TUPINAMBÁ, Renata Machado. Etnomídia, uma ferramenta para a comunicação dos povos originários. Brasil de Fato, ago. 2016. Disponível em: https://www.brasildefatopr.com.br/2016/08/11/etnomidia-por-uma-comunicacao-dos-povos-originarios. Acesso em: 4 mar. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cláudio Henrique Vieira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyright of articles published in Dispositiva belongs to the author(s) of the text, based on the rules of Editora PUC Minas. The journal has the right to first publication of the article, registered under a Creative Commons CC BY 4.0 sharing license. The license allows the text to be shared and adapted, always with attribution, without additional restrictions. Authors are requested to sign a declaration stating the authorship, originality, and novelty of the text during submission, according to the terms below:
- By submitting to Dispositiva, authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work being published under a Creative Commons license in the form of attribution, non-commercial use, and sharing under the same license (CC BY 4.0).
- When submitting to Dispositiva, authors are authorized to enter into additional contracts separately for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and mention of the initial publication in this journal.