Studying the Middle East from Brazil: reflections on a different worldview
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2317-773X.2020v8n4p97-109Parole chiave:
Middle East, Arab World, PedagogyAbstract
This paper describes and analyses the experiences of two Brazilian professors in teaching History and International Relations of the Middle East and the Arab World, both at undergraduate and graduate levels. Essentially, this paper is an exercise of comparison between the limits faced – but also the possibilities found – by the authors in the development of their activities as Latin American professors promoting the study of the Middle East and the Arab World in Brazil. Its main aim is to help scholars involved with these subject-matters to reflect on their pedagogical practices and on the knowledge they are promoting (or inhibiting) with their research proposals and teaching procedures. Anchored in the methodological techniques of participant observation and critical curriculum analysis, this paper reaches the conclusion that the socialisation of Brazilian scholars in the Anglo-Saxon literature on the Middle East when not mediated by a critical posture towards these parochial knowledges that pretend to be global, can make them more reproducers of the discourses produced in the North about the region than thinkers of the Global South capable of offering their educatees a space of knowledge production that is meaningful to them as Brazilian students.
Downloads
Riferimenti bibliografici
ALATAS, Syed F. Academic dependency and the global division of labour in the social sciences. Current Sociology, v. 51, n. 6, p. 599-613, 2003.
AMADO, Jorge. A Descoberta da América pelos Turcos. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.
ATTIÉ FILHO, Miguel. Falsafa, a Filosofia entre os Árabes. São Paulo: Palas Athena, 2002.
CAMPONÊS DO BRASIL, Bruno. Meta-academia: como as instituições acadêmicas brasileiros estudam o Oriente Médio. In: VASCONCELOS, A.; CLEMESHA, A.; GUIMARÃES, F. Brasil e o Oriente Médio: o poder da sociedade civil. São Paulo: IRI-USP, 2016, p. 140.
CAMARA DE COMÉRCIO ÁRABE-BRASILEIRA. Câmara de Comércio Árabe-Brasileira. Balança Comercial Brasil com Países Árabes: janeiro a dezembro de 2019. São Paulo, 2019. 13 slides, color. Available at: https://anba.com.br/wp-content/uploads/2019/07/BC-Junho-2019.pdf. Accessed: 20 jun. 2020.
CLEMESHA, Arlene. História Árabe, Disciplina Acadêmica e Visão de Mundo. Tiraz: Revista de Estudos Árabes e das Culturas do Oriente Médio, ed. 8, p. 68, 2016.
CONNELL, Raewyn. A iminente revolução na teoria social. Revista Brasileira de Ciências Sociais, n. 80, p. 9-20, 2012.
DAVISON, Roderic H. Where Is the Middle East? Foreign Affairs, v. 38, n. 4, p. 665, 1960.
FERABOLLI, Silvia. Arab Regionalism: a post-structural perspective. 2. ed. Abingdon: Routledge, 2015.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1968.
GOODY, Jack. O Roubo da História. Como os europeus se apropriaram das idéias e invenções do Oriente. São Paulo: Contexto, 2008.
HUNTINGTON, Samuel. The clash of civilizations? Foreign Affairs, n. 72, p. 22-49, summer 1993.
KASSIR, Samir. Considerações sobre a Desgraça Árabe. Lisboa: Cotovia, 2006.
LEWIS, Bernard. O Que Deu Errado No Oriente Médio? São Paulo: Zahar, 2002.
MIGNOLO, Walter. The geopolitics of knowledge and the colonial difference. The South Atlantic Quarterly, v. 101, n. 1. 2002. p. 57-95.
TICKNER, Arlene. Seeing IR Differently: Notes from the Third World. Millennium: Journal of International Studies, v. 32, p. 295-324, 2003.
Tiraz: Revista de estudos árabes e das culturas do Oriente Médio, n.8. São Paulo: FFLCH-USP, 2016.
VIANA, Diego. Cooperação diplomática ajuda a promover o comércio. Valor Econômico, October 10, 2020. Available at: https://valor.globo.com/publicacoes/suplementos/noticia/2020/10/26/cooperacao-diplomatica-ajuda-a-promover-comercio.ghtml. Accessed: 22 nov. 2020.
WALLERSTEIN, Immanuel. O Universalismo Europeu: a retórica do poder. São Paulo: Boitempo, 2007.
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
2.Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3.Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
![]()
