Between Church and School: Catholicism and field school in Marajó in connection
Main Article Content
Abstract
This study approaches the relationship between school education and Catholicism in rural areas, especially in the Mapuá river, Breves municipality, Marajó archipelago, Pará state. We have as objective to identify the presence of Catholicism in field schools. and the relationship with the formation of the students. Specifically, the perspective is to discuss the influence of religious rituals and sacred artifacts on the educational process and school culture. It is a qualitative research, based on bibliographic foray and field research, whose empirical data were collected through ethnographic observations, semi-structured interviews and photographs. In theoretical terms, the study seeks support in the writings of authors from the field of Anthropology, Science of Religion and Education, and it has religious teaching as its focus. The results indicate that school education and Catholicism in the Mapuá River are interlaced through rituals and sacred artifacts that narrate knowledge, traditions, affects, meanings and symbologies that in the perception of the deponents help to forge the school formation of the subjects and, therefore to the school culture.
Downloads
Article Details
There is access to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms. Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
I acknowledge that Horizonte is licensed under a CREATIVE COMMONS LICENSE - ATTRIBUTION 4.0 INTERNATIONAL (CC BY 4.0):
References
ANTUNES- ROCHA. M. I; DINIZ, L. de S.; OLIVEIRA, A. M. Percurso Formativo da Turma Dom José Mauro: segunda turma do curso de Licenciatura Plena em Educação do Campo da FAE-UFMG. In: MOLINA, M. C.; SÁ, L. M. (org.). Licenciaturas em educação do campo: registros e reflexões a partir das experiências piloto (UFMG; UnB; UFBA e UFS). Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.
ARROYO, M. G. A educação básica e o movimento social do campo. In: FERNANDES, B. M. (Org.). A educação básica e o movimento social do campo. Brasília, DF: Articulação Nacional Por Uma Educação Básica do Campo, 1999.
ARROYO, M. G. Currículo, território em disputa. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
BONI, P. C.; MORESCHI, B. M. Fotoetnografia: a importância da fotografia para o resgate etnográfico. Doc On-line, n. 3, p.137-157, 2007. Disponível em: www.doc.ubi.pt. Acesso em: 20 set.2015.
BRASIL. MEC. Base Nacional Comum Curricular para Educação Infantil e Ensino Fundamental. 2017. Disponível em: basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/02/bncc-20dez-site.pdf. Acesso em: 20 out. 2018.
BRASIL. MEC. Lei de Diretrizes de Bases da Educação Nacional, Lei N° 9.394/1996. Disponível em: https://www.cpt.com.br/ldb/lei-de-diretrizes-e-bases-da-educacao-completa-interativa-e-atualizada. Acesso em: 13 jan. 2019.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais do Ensino Religioso, 2009. Disponível em: http://www.portcom.intercom.org.br/pdfs/fcd5be4b5d7d8e84a850ee93a46a040b.pdf. Acesso em: 10 jan. 2019.
CARNEIRO, M. A. LDB fácil: leitura crítico-compreensiva, artigo a artigo. 24. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2018.
DANNER, L.F.; BAVARESCO, A.; DANNER, F. Universalismo entre religiões e modernidade: a fundamentação do universalismo epistemológico-moral por meio da cooperação entre razão e religião. Horizonte, v. 17, n. 52, p. 436-461, jan./abr. 2019. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/horizonte/issue/view/1091. Acesso em: 20 out. 2019.
DELGADO, L. de A. N. A história oral: memória, tempo, identidades. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
FAGUNDES, R. S. A função da retórica política de Antônio Vieira na Restauração: uma análise do sermão de Santo Antônio. Religare: revista do Programa de Pós-graduação em Ciências das Religiões da UFPB, v. 15, n. 1, p. 324-350, 2018. Disponível em: www.periodicos.ufpb.br. Acesso em: 12 jan. 2019.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 46. ed. São Paulo: Paz e Terra S/A, 2007.
GALVÃO, E. Santos e visagens: um estudo da vida religiosa de Itá, Amazonas. São Paulo: Cia. Editora Nacional, 1955.
GEERTZ, C. O saber local: novos ensaios em antropologia interpretativa. Petrópolis: Vozes, 1997.
GEERTZ, C. Uma descrição densa: por uma teoria interpretativa da cultura. In: GEERTZ, C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: Guanabara-Koogan, 2012.
IBGE. Cidades. 2010. Disponível em: <https://cidades.ibge.gov.br/brasil/pa/breves/panorama>. Acesso em: 10 jan. 2019.
MAUÉS, R. H. Um aspecto da diversidade cultural do caboclo amazônico: a religião. Estudos avançados, São Paulo, v. 19, n. 53, p. 259-274, 2005.
PIANA, M. C. As políticas educacionais: dos princípios de organização à proposta de democratização. In: A construção do perfil do assistente social no cenário educacional [online]. São Paulo: Editora UNESP: Cultura Acadêmica, 2009. Disponível em: http://books.scielo.org. Acesso em: 2 jan. 2019.
SALLES, W.F. Paul Ricouer e a lógica do perdão. Horizonte, v. 17, n. 52, p. 414-435, jan./abr. 2019. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/horizonte/issue/view/1091. Acesso em: 20 out. 2019.
SANTOS, M. A. R. dos; SOARES, F. A. P. O ensino religioso e as políticas públicas educacionais: enfoques na contemporaneidade. Religare: revista do Programa de Pós-graduação em Ciências das Religiões da UFPB, v. 15, n. 1, p. 75-96, 2018. Disponível em: www.periodicos.ufpb.br. Acesso em: 12 jan. 2019.
SANTOS, R. O. dos; JUNQUEIRA, S. R. A. Ciência da religião aplicada no currículo do ensino religioso do estado do Pará. Religare: revista do Programa de Pós-graduação em Ciências das Religiões da UFPB, v. 15, n. 1, p. 97-126, 2018. Disponível em: www.periodicos.ufpb.br. Acesso em: 12 jan. 2019.
SARRAF-PACHECO, A. En el corazón de la Amazonia: identidade, saberes e religiosidade no regime das águas. 2009, 350f. Tese (Doutorado em História Social). Programa de Pós-graduação em História Social, Pontifícia Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. Disponível em: https://sapientia.pucsp.br/bitstream/handle/13141/1/Agenor%20Sarraf%20Pacheco.pdf. Acesso em: 11 jun. 2015.
SCHAAN, D. P. Marajó: arqueologia, iconografia, história e patrimônio. Erechim, RS: Habilis, 2009.
SHIGUNOV NETO, A.; MACIEL, L. S. B. O ensino jesuítico no período colonial brasileiro: algumas discussões. Educar, Curitiba, n. 31, p. 169-189, 2008.
SILVA, T. T. da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
VALENTE, G. A. A religiosidade na prática docente. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 98, n. 248, p. 198-211, jan./abr. 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S2176-66812017000100198&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 15 nov. 2018.
WAGLEY, C. Uma comunidade amazônica: estudo do homem nos trópicos. 3. ed. Belo Horizonte: Itatiaia: São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1988.