Levinasian steps toward the evasion of western theology

Main Article Content

Luis Carlos Dalla Rosa

Abstract

This article opens space to discuss the relationship between theology and ontology, based on the otherness ethics of Emmanuel Lévinas. It is about analyzing and understanding the movement of exodus or ethical evasion in relation to the ontological force, to the weight of being, which also impacts theology. The subject, who is exposed to the adventure of being, is a captive of himself. On the other hand, it is necessary to reflect on some possible theological repercussions that emerge from the epiphany of the face of the Other. For though Lévinas treads more on the path of philosophy, his work is guided by Biblical-Talmudic wisdom. So there is in the Levinasian ethics a resounding theological, a kind of wound that beats and bears a vestige, an echo of the Infinite in the face of the widow, the orphan, and the stranger. The entrance of one Another announces the time of hope when there is apparently no longer any hope. Then the miracle that saves the world, the announcement of a good news that communicates the Word that became Flesh. This is also the possibility of the good, the exhibition – hospitality –, of the here I am, and then send me.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
ROSA, Luis Carlos Dalla. Levinasian steps toward the evasion of western theology. HORIZONTE - Journal of Studies in Theology and Religious Sciences, Belo Horizonte, v. 16, n. 51, p. 1218, 2018. DOI: 10.5752/P.2175-5841.2018v16n51p1218. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/horizonte/article/view/P.2175-5841.2018v16n51p1218. Acesso em: 14 aug. 2025.
Section
Artigos/Articles: Temática Livre/Free subject
Author Biography

Luis Carlos Dalla Rosa, Faculdades EST (São Leopoldo / RS) Faculdade Dom Bosco (Porto Alegre / RS)

Formado em Filosofia e Teologia, é doutor em Teologia(Facudades EST / São Leopoldo), na área de concentração Religião e Educação, com  a tese "Educar para a sabedoria do amor: a epifania do rosto do outro como uma pedagogia do êxodo". Pós-doutor em Teologia ((EST / São Lepoldo e Princeton Seminary Theological / Princeton, EUA) , na área de Religião e História, participou no Programa Programas Estratégicos - DRI da CAPES. Pela tese, recebeu o Prêmio Capes de Teses (2011) e o primeiro lugar no Concurso de Teses Soter-Paulinas (2011). Transita pelas áreas de teologia, filosofia e educação, tendo como fio condutor de seu pensamento a ética da alteridade. Participa do Grupo de Pesquisa Teologia Pública: bases teológicas em diálogo com a África do Sul e colabora com o Instituto de Ética da EST. Integra a Comissão Universidades da Pastoral da Educação Regional Sul3 da CNBB. Como docente tem atuação em ética, antropologia, ciência da religião, sociologia, ciência política, teologia pastoral. Possui experiência também com docência e direção de escola do Ensino Básico, assessoria e coordenação da Pastoral da Juventude Estudantil, coordenação de Pastoral Escolar. Atuou como consultor especial do Instituto Humanitas (IHU - Unisinos) durante o Congresso da Teologia da Libertação e Concílio Vaticano II e XII Simpósio Internacional IHU “Igreja, Cultura e Sociedade”. Na Faculdade Dom Bosco de Porto Alegre, coordenou o Instituto Salesiano de Pesquisa sobre a Criança e o Adolescente (INSAPECA). É autor dos livros “Educar para a sabedoria do amor: a alteridade como paradigma educativo” (Paulinas, 2012) e "Economia para a vida: a rebelião dos limites e o itinerário teológico para uma economia solidária" (Sinodal, 2016).