Human rights education: implications for religions in the brazilian context

Main Article Content

Adriano Sousa Lima

Abstract

Human rights education is paramount for a plain development of personality, for the consolidation of citizenship and to promote a culture of solidarity. So, it constitutes one of the most significant challenges nowadays. Public and private institutions are then expected to play a role in creating, promoting and strengthening the culture of human rights. The methodology developed is based on the analysis of specialized bibliography. This way, aiming to draw some implications for religious praxis, the current text investigates the main normative and guideline instruments in Brazilian society, such as the Federal Constitution, the Law for guidelines and basis of Education, the Universal Declaration of Human Rights and other documents that deal with education and human rights. The analysis starts with the constitutional text that establishes education as a right for everyone, as well as its respective objectives; afterwards based on the 1948 Universal Declaration it reflects on education in human rights and its importance to the consolidation of citizenship; at the end, the author shows human rights education implications to Brazilian religious context: human rights education promotes liberty and equality; it promotes an education that is committed with human development and with a culture of solidarity; and it promotes friendship among different religions.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
LIMA, Adriano Sousa. Human rights education: implications for religions in the brazilian context. HORIZONTE - Journal of Studies in Theology and Religious Sciences, Belo Horizonte, v. 18, n. 55, p. 248, 2020. DOI: 10.5752/P.2175-5841.2020v18n55p248. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/horizonte/article/view/19394. Acesso em: 3 sep. 2025.
Section
Artigos/Articles: Dossiê/Dossier
Author Biography

Adriano Sousa Lima, Centro Universitário Uninter (UNINTER); Faculdades Teológicas Batistas do Paraná.

Adriano Sousa Lima, doutor em Teologia pela PUC do Paraná; Professor no Programa de pós-graduação strictu-sensu (Teologia) da Faculdade Batista do Paraná; no Centro Universitário Internacional UNINTER; atuando principalmente nas areas de Cristologia, pentecostalismo, Pneumatologia e Diálogo Inter-religioso e Religião e Direitos Humanos. 

References

AGRA, Walber. Comentário ao artigo 1º da CF (in) SARLET, Ingo Wolfgang; LENIO, Streck; MENDES, Gilmar. Comentários à Constituição Federal. São Paulo: Saraiva, 2013.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. 1988.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação. 1997.

CARNEIRO, Moacir. LDB fácil. Petrópolis: Editora Vozes, 2015.

CASTILHO, Ricardo. Educação em direitos humanos. São Paulo: Saraiva, 2016.

FACHIN, Melina; PIOVENSA, Flávia. Educação em direitos humanos no brasil: desafios e perspectivas. Revista Jurídica da Presidência, Brasília, v. 19, n. 117, p. 20-38, fev./maio 2017.

FIGUEIRA, Eulálio; JUNQUEIRA, Sérgio. Teologia e educação. São Paulo: Paulinas, 2012.

HARARI, Yuval Noah. Lições para o século XXI. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.

MALISKA, Marcos Augusto; Comentário ao artigo 205. In: SARLET, Ingo Wolfgang; LENIO, Streck; MENDES, Gilmar. Comentários à Constituição Federal. São Paulo: Saraiva, 2013.

MAZZUOLI, Valério de Oliveira. Curso de direitos humanos. São Paulo: Método, 2017.

MENDES, Gilmar. Curso de direito constitucional. São Paulo: Saraiva, 2018.

MOLTMANN, Jürgen. Ética da esperança. Petrópolis: Vozes, 2012.

MOLTMANN, Jürgen. O espírito da vida. Petrópolis: Vozes, 2010.

ONU – Organização das Nações Unidas. 1948.

PIAGET, Jean. Educação para quem? São Paulo: Editora José Olímpio, 1990.

RIBEIRO, Cláudio de Oliveira. Religião, democracia e direitos humanos. São Paulo: Editora Reflexão, 2016.

ROSSI, Luiz Alexandre; JUNQUEIRA, Sérgio. Religião, laicidade e direitos humanos. São Paulo: Fonte Editorial, 2015.

SANTOS, Boaventura de Souza. Se Deus fosse um ativista dos direitos humanos. São Paulo: Cortez, 2014.

SARLET, Ingo Wolfgang; LENIO, Streck; MENDES, Gilmar. Comentários à Constituição Federal. São Paulo: Saraiva, 2013.

SILVA, José Afonso da. Direito constitucional positivo. São Paulo: Malheiros, 2018.

SOARES, Afonso Maria Ligório. Educação e pluralidade religiosa. In: FIGUEIRA, Eulálio; JUNQUEIRA, Sérgio. Teologia e educação. São Paulo: Paulinas, 2012.

TAVARES, André Ramos. Curso de direito constitucional. São Paulo: Saraiva, 2018.