Care and knowledge: human formation and dialogical relationship in educational environments

Main Article Content

Roberlei Panasiewicz

Abstract

The current educational process faces multiple challenges, as it deals with relationships and with multiple intelligences. School education participates in these challenges. How to educate for the tolerance and social responsibility, taking into account the construction of a culture of peace, respect and care towards the difference? How could the discipline of Religious Education actively participate in the process of human formation? This study is part of a broader research on tolerance and promotion of a culture of peace in some public elementary schools in the suburbs of the city of Belo Horizonte / MG. Based on bibliographic and observational research, the study aims to conceive a pedagogical action with a dialogical focus. This action was called “pedagogy of care and knowledge”, since affection and knowledge need to coexist in the school environment to encourage constructive relationships. This reflection aims to present the results of the aforementioned research and propose care in interpersonal relationships, so that the school reaches desirable quality level, both at the intellectual and emotional levels. Dialogical relationships are built on valuing the human and for this very reason they remain. The exercise of interreligious dialogue in the school environment can be an opportunity and training in dialogical constructions, both by participating in school projects and in their development inside the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
PANASIEWICZ, Roberlei. Care and knowledge: human formation and dialogical relationship in educational environments. HORIZONTE - Journal of Studies in Theology and Religious Sciences, Belo Horizonte, v. 18, n. 55, p. 174, 2020. DOI: 10.5752/P.2175-5841.2020v18n55p174. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/horizonte/article/view/21269. Acesso em: 8 aug. 2025.
Section
Artigos/Articles: Dossiê/Dossier
Author Biography

Roberlei Panasiewicz, PUC Minas

Doutorado em Ciência da Religião pela Universidade Federal de Juiz de Fora, Brasil(2005)
Professor da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais , Brasil

References

AMARAL, Vera Lúcia. Psicologia da educação: como se aprende – o papel do cérebro. Natal: EDUFRN, 2007. Disponível em: http://www.ead.uepb.edu.br/arquivos/cursos/Geografia_PAR_UAB/Fasciculos%20-%20Material/Psicologia_Educacao/Psi_Ed_A07_J_GR_20112007.pdf. Acesso em: 10 jul. 2019.

ASSMANN, Hugo. Reencantar a educação. Petrópolis: Vozes, 1998.

BAPTISTA, Paulo Agostinho N. Ciências da Religião e Ensino Religioso: o desafio histórico da formação docente de uma área de conhecimento. Rever, São Paulo, ano 15, n. 2, p. 107-125, jul./dez. 2015. Disponível em: file:///Users/roberlei/Downloads/26189-68445-1-SM%20(2).pdf. Acesso em: 20 jun. 2019.

BOFF, Leonardo. O cuidado necessário. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.

BRISTOTT, Maria I.; KRIPKA, Rosana M. L.; BEDIN, Silvio A. Cuidado e educação: uma proposta alternativa para a construção da cultura do bem viver. RevistAleph, ano XIV, n. 28, p. 152-169, jul. 2017. Disponível em: http://www.revistaleph.uff.br/index.php/REVISTALEPH/article/view/538/374. Acesso em: 10 jun. 2019.

BUBER, Martin. Eu e tu. São Paulo: Centauro Editora, 2017.

CARVALHO, Izabella Faria; FERREIRA; Adilson do Nascimento. Análise espacial como instrumento para a seleção de escolas, campo de trabalho de pesquisa sobre liberdade religiosa, educação e tolerância. Anais do Congresso da Soter, p. 1508-1513. 2018. Disponível em: http://www.soter.org.br/anais/31.pdf. Acesso em: 20 ago. 2019.

CRUZ; Camila C. M.; GONÇALVES, Dinéia F.; PANASIEWICZ, Roberlei. Diálogo inter-religioso e educação: a construção de um ambiente escolar que reconheça e valorize a alteridade. Anais da Soter. 2018. p. 658-664. Disponível em: http://www.soter.org.br/anais/31.pdf. Acesso em: 10 ago. 2019.

FRANÇA, RAFAELA M. P; ROCHA, Zeferino. Por uma ética do cuidado na psicanálise da criança. 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-65642015000300414. Acesso em: 10 jul. 2019.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 23. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1974.

GUILHERME, Alexandre A. Alex Guilherme e o diálogo de e com Martin Buber. [Entrevista cedida a Nilda Stacanela]. Conjectura, Caxias do Sul, v. 21, n. 1, p. 216-230, jan./abr. 2016. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/324280606_Alex_Guilherme_e_o_dialogo_de_e_com_Martin_Buber. Acesso em: 12 ago. 2019.

GUILHERME, Alexandre A.; MORGAN, W. John. Refletindo sobre o papel do professor: Buber, Freire e Gur-Ze’ev. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 43, n. 3, p. 783-798, jul./set. 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-62362018000300783&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 12 ago. 2019.

GUSDORF, Georges. A fala. Porto: Edições Despertar, 1970.

HEIDEGGER, Martin. Ser e tempo. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 1989.

HEIDEGGER, Martin. Sobre o humanismo. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1967.

HERNANDÉZ, Fernando. Transgressão e mudança na educação: os projetos de trabalho. Porto Alegre: Artmed, 1998.

KELSO, J. A. S. A auto-organização e os caminhos da consciência. Jornal da Unicamp, Campinas, ed. 212, 12 a 18 maio, 2003. Disponível em: https://www.unicamp.br/unicamp/unicamp_hoje/ju/maio2003/ju212pg5a.html. Acesso em: 12 ago. 2019.

KISHIMOTO, Tizuko M. Apresentação: cultura como meta John Dewey. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072011000200014. Acesso em: 25 maio 2019.

MENEZES, Paulo. Filosofia e tolerância. Síntese Nova Fase, Belo Horizonte, v. 23, n. 72, p. 5-11, 1996.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Conceitos, teorias e tipologias de violência: a violência faz mal à saúde. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza. Violência e saúde. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2006. Disponível em: http://www1.londrina.pr.gov.br/dados/images/stories/Storage/sec_mulher/capacitacao_rede%20/modulo_2/205631-conceitos_teorias_tipologias_violencia.pdf&gt. Acesso em: 10 set. 2017.

PANASIEWICZ, Roberlei. Múltiplas dimensões do ser humano. In: SANCHEZ, Wagner Lopes; BAPTISTA, Paulo Agostinho Nogueira (org.). Teologia e sociedade: relações, dimensões e valores éticos. São Paulo: Paulinas, 2011. p. 15-28.

PANASIEWICZ, Roberlei. Níveis ou formas de diálogo inter-religioso: uma leitura a partir da teologia cristã. Horizonte, Belo Horizonte, v. 2, n. 3, p. 39-54, 2003. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/horizonte/article/view/597. Acesso em: 10 jun. 2019.

PANASIEWICZ, Roberlei; BAPTISTA, Paulo Agostinho N.; BRAGA, Alex S.; CARNEIRO, Maria Emília A. Educação e cidadania: a formação humanista da juventude nos Projetos Político-Pedagógicos. Horizonte, Belo Horizonte, v. 10, n. 26, p. 399-431, abr./jun. 2012. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/horizonte/article/view/P.2175-5841.2012v10n26p399. Acesso em: 10 set. 2017.

PRESIDÊNCIA DA REPÚBLICA. Lei 9.475, de 22 de julho de 1997. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9475.htm. Acesso em: 25 maio 2019.

RENAUD, Michel. Linguagem. In: CABRAL, Roque et al. Logos: enciclopédia luso-brasileira de filosofia. Verbo: Lisboa/São Paulo, 1991.

RESTREPO, Luis C. O direito à ternura. Petrópolis: Vozes, 1998.

SERRALHA, Conceição A. Ética do cuidado e ações em saúde e educação. 2011. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-432X2011000100002&lng=en&tlng=en#?. Acesso em: 10 jul. 2019.

ZUBEN, Newton A. von. A questão do inter-humano: uma releitura do Eu e Tu de Martin Buber. Síntese, Belo Horizonte, v. 35, n. 111, p. 87-110, 2008.