Religious Education in a democratic context: debate in contemporary public schools

Main Article Content

Aurenéa Maria de Oliveira

Abstract

This article aims to examine the contemporary presence of religions in the Brazilian public space, having as its axis of debate in this process the Religious Teaching. In this aspect, it is in dialogue with the secular dimension of educational establishments, specifically public, questioning the relevance or not of the discipline in question in them and emphasizes, along the way, reflections that can broaden this discussion, especially with the curriculum. Thus, it is assumed that the current Religious Teaching curriculum advocates the sociability of the discipline as it suggests that it promotes the development of teaching-learning mechanisms in which the human being turns to the memory of his own culture, returning, consequently, his search for the understanding of symbolic and diversified foundations that are present in this. It is understood that the Religious Teaching requests integrated action inside and outside the school environment, with an interdisciplinary proposal involved by the relationship between religion, science, culture and society.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
OLIVEIRA, Aurenéa Maria de. Religious Education in a democratic context: debate in contemporary public schools. HORIZONTE - Journal of Studies in Theology and Religious Sciences, Belo Horizonte, v. 18, n. 55, p. 15, 2020. DOI: 10.5752/P.2175-5841.2020v18n55p15. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/horizonte/article/view/21341. Acesso em: 3 sep. 2025.
Section
Artigos/Articles: Dossiê/Dossier
Author Biography

Aurenéa Maria de Oliveira, Universidade Federal de Pernambuco (UFP)

Aurenéa Maria de Oliveira é licenciada em História pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE/1996), mestre em Ciência Política pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE/2001) e doutora em Sociologia pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE/2006). Atualmente é professora adjunta II da UFPE, Centro de Educação, Departamento de Fundamentos Sócio-Filosóficos da Educação. É também professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPE (Núcleo de Teoria e História da Educação) e coordenadora do Grupo de Estudo em Religiosidades, Educação, Memórias e Sexualidades (UFPE/UPE/UFRPE) cadastrado no CNPq. É igualmente pesquisadora dos grupos Pós-Estruturalismo, Política e Construção das Identidades (UFPE) e do grupo Religiões, Identidades e Diálogos (UNICAP). Tem experiência na área de Sociologia, Educação, História e Ciência Política com ênfase nas discussões sobre tolerância/intolerância, inclusão e exclusão social, multiculturalismo e diferença, atuando principalmente nas temáticas que envolvem Currículo, Educação e Ensino Religioso, Educação e Infância e Educação, Gênero, Sexualidades e Movimentos Sociais. É associada à ANPED (Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação) e à ABdC (Associação Brasileira de Currículo). Trabalha com a metodologia da Análise de Discurso de linha francesa e com a Teoria do Discurso elaborada por Ernesto Laclau.

References

BERGER, P.; LUCKMANN, T. Pluralismo, modernidade e crise de sentido. Rio de Janeiro: Vozes, 2004.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/ldb.pdf. Acesso em: 09 jul. 2020.

CARDOSO, C. M. Tolerância e seus limites: um olhar latino-americano sobre diversidade e desigualdade. São Paulo: Editora UNESP, 2003.

CARNEIRO, S. M. C. de S. Liberdade religiosa, proselitismo ou ecumenismo: controvérsias acerca da (re) implantação do ensino religioso nas escolas públicas do Rio de Janeiro. Brasil. In: XXVIII ANPOCS, Encontro Anual da ANPOCS, Caxambu, 2004. p. 2-28.

DICKIE, M. A. S. Todos os Caminhos Levam a Deus: O CONER e o ensino religioso em Santa Catarina. Brasil. In: XXVII ANPOCS, Encontro Anual da ANPOCS, Caxambu, 2003. p. 1-26.

DINIZ, D.; LIONÇO, T.; CARRIÃO, V. Laicidade e ensino religioso no Brasil. Brasília: Unesco; Editora UnB, 2010.

GIUMBELLI, E. A Presença do Religioso no Espaço Público: modalidades no Brasil. Religião e Sociedade, Rio de Janeiro, v. 28, n. 2, p. 80-101 ,2008.

LUI, J. de A. Em nome de Deus: um estudo sobre a implementação do ensino religioso nas escolas públicas de São Paulo. 2006. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social), Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2006.

MARIANO, R. Secularização do Estado, Liberdades e Pluralismo Religioso. Equipo Naya, 2002. Disponível em: http://www.naya.org.ar/congreso2002/ponencias/ricardo_mariano.htm. Acesso em: 07 jul. 2019.

MENDONÇA, D. de. A NOÇÃO DE ANTAGONISMO NA CIÊNCIA POLÍTICA CONTEMPORÂNEA: uma análise a partir da perspectiva da Teoria do Discurso. Revista de Sociologia e Política, Curitiba, n. 20, p. 135-145, jun. 2003.

OLIVEIRA, A. M. de. Multiculturalismo, pluralismo e (in) tolerância religiosa: o relacionamento dos espíritas pernambucanos com os adeptos de outras religiões (1990-2004). 2006, 353f. Tese (doutorado em Sociologia), Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2006.

OLIVEIRA, A. M. de; MIRANDA, M. H. G de; SILVA, M. A. M. P. da. Questões de gênero e sexualidade no espaço público educacional tendo como eixo de debate a disciplina de ensino religioso em escolas de Recife. Revista Educação Temática Digital, Campinas: São Paulo, v. 20, n. 4, p. 864-886, out./dez. 2018.

OLIVEIRA, A. M. de; SILVA, D. E. da. Alteridade x intolerância: diretrizes curriculares que podem embasar mais democrática e pluralmente o Ensino Religioso. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 13, n. 27, p. 139-160, jan./abr. 2012.

PIERUCCI, A. F. O desencantamento do mundo: todos os passos do conceito em Max Weber. São Paulo: Editora 34, 2005.

SANTOS, B. V de. A crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. São Paulo: Cortez, 2001.

WALLERSTEIN, I. Para abrir as Ciências Sociais. São Paulo: Cortez, 1996.