Religious Education in a democratic context: debate in contemporary public schools
Main Article Content
Abstract
This article aims to examine the contemporary presence of religions in the Brazilian public space, having as its axis of debate in this process the Religious Teaching. In this aspect, it is in dialogue with the secular dimension of educational establishments, specifically public, questioning the relevance or not of the discipline in question in them and emphasizes, along the way, reflections that can broaden this discussion, especially with the curriculum. Thus, it is assumed that the current Religious Teaching curriculum advocates the sociability of the discipline as it suggests that it promotes the development of teaching-learning mechanisms in which the human being turns to the memory of his own culture, returning, consequently, his search for the understanding of symbolic and diversified foundations that are present in this. It is understood that the Religious Teaching requests integrated action inside and outside the school environment, with an interdisciplinary proposal involved by the relationship between religion, science, culture and society.
Downloads
Article Details
There is access to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms. Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
I acknowledge that Horizonte is licensed under a CREATIVE COMMONS LICENSE - ATTRIBUTION 4.0 INTERNATIONAL (CC BY 4.0):
References
BERGER, P.; LUCKMANN, T. Pluralismo, modernidade e crise de sentido. Rio de Janeiro: Vozes, 2004.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/ldb.pdf. Acesso em: 09 jul. 2020.
CARDOSO, C. M. Tolerância e seus limites: um olhar latino-americano sobre diversidade e desigualdade. São Paulo: Editora UNESP, 2003.
CARNEIRO, S. M. C. de S. Liberdade religiosa, proselitismo ou ecumenismo: controvérsias acerca da (re) implantação do ensino religioso nas escolas públicas do Rio de Janeiro. Brasil. In: XXVIII ANPOCS, Encontro Anual da ANPOCS, Caxambu, 2004. p. 2-28.
DICKIE, M. A. S. Todos os Caminhos Levam a Deus: O CONER e o ensino religioso em Santa Catarina. Brasil. In: XXVII ANPOCS, Encontro Anual da ANPOCS, Caxambu, 2003. p. 1-26.
DINIZ, D.; LIONÇO, T.; CARRIÃO, V. Laicidade e ensino religioso no Brasil. Brasília: Unesco; Editora UnB, 2010.
GIUMBELLI, E. A Presença do Religioso no Espaço Público: modalidades no Brasil. Religião e Sociedade, Rio de Janeiro, v. 28, n. 2, p. 80-101 ,2008.
LUI, J. de A. Em nome de Deus: um estudo sobre a implementação do ensino religioso nas escolas públicas de São Paulo. 2006. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social), Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2006.
MARIANO, R. Secularização do Estado, Liberdades e Pluralismo Religioso. Equipo Naya, 2002. Disponível em: http://www.naya.org.ar/congreso2002/ponencias/ricardo_mariano.htm. Acesso em: 07 jul. 2019.
MENDONÇA, D. de. A NOÇÃO DE ANTAGONISMO NA CIÊNCIA POLÍTICA CONTEMPORÂNEA: uma análise a partir da perspectiva da Teoria do Discurso. Revista de Sociologia e Política, Curitiba, n. 20, p. 135-145, jun. 2003.
OLIVEIRA, A. M. de. Multiculturalismo, pluralismo e (in) tolerância religiosa: o relacionamento dos espíritas pernambucanos com os adeptos de outras religiões (1990-2004). 2006, 353f. Tese (doutorado em Sociologia), Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2006.
OLIVEIRA, A. M. de; MIRANDA, M. H. G de; SILVA, M. A. M. P. da. Questões de gênero e sexualidade no espaço público educacional tendo como eixo de debate a disciplina de ensino religioso em escolas de Recife. Revista Educação Temática Digital, Campinas: São Paulo, v. 20, n. 4, p. 864-886, out./dez. 2018.
OLIVEIRA, A. M. de; SILVA, D. E. da. Alteridade x intolerância: diretrizes curriculares que podem embasar mais democrática e pluralmente o Ensino Religioso. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 13, n. 27, p. 139-160, jan./abr. 2012.
PIERUCCI, A. F. O desencantamento do mundo: todos os passos do conceito em Max Weber. São Paulo: Editora 34, 2005.
SANTOS, B. V de. A crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. São Paulo: Cortez, 2001.
WALLERSTEIN, I. Para abrir as Ciências Sociais. São Paulo: Cortez, 1996.