Religious Education: for a practice that promotes awareness

Main Article Content

Julio Cezar de Paula Brotto
Valdir Stephanini

Abstract

Recognizing that the presence of the Religious School Teaching discipline in public elementary schools in Brazil is a complex and controversial subject, it is of fundamental importance that alternatives be sought so that its offer takes place in such a way as to enable the emergence of conscious and participatory people in the process of transforming society. It was in pursuit of this objective that the authors of this article found in the category of conscientização, proposed by Paulo Freire, a possible way for teachers of the Religious Education discipline of Brazilian public schools to contribute to the formation of autonomous citizens, with a critical conscience, capable of making their own choices, with full freedom. Methodologically, the article was organized using the See, Judge and Act method. This method of analysis allows us to look at the socioeconomic, political and cultural reality in which people are inserted, to confront a specific theoretical instrument, with the aim of proposing possible ways and alternatives for the promotion of a liberating education. Thus, in the first section analyzes two theoretical categories related to education, namely: banking education and liberating education. In the second section, an attempt was made to weave an approach around the category of conscientização, proposed by Paulo Freire. In the third section, the authors present possible paths of action for a liberating education based on the teaching of Religious Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
BROTTO, Julio Cezar de Paula; STEPHANINI, Valdir. Religious Education: for a practice that promotes awareness. HORIZONTE - Journal of Studies in Theology and Religious Sciences, Belo Horizonte, v. 18, n. 55, p. 106, 2020. DOI: 10.5752/P.2175-5841.2020v18n55p106. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/horizonte/article/view/21832. Acesso em: 8 aug. 2025.
Section
Artigos/Articles: Dossiê/Dossier
Author Biography

Valdir Stephanini, FACULDADE UNIDA DE VITÓRIA

Doutor em Teologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro. Docente do Programa de Pós-Graduação em Ciências das Religiões da Faculdade Unida de Vitória, ES.

References

AFP. A Bíblia volta ao Palácio: poder político cristão ganha força na Bolívia. Exame, 13 nov. 2019. Disponível em: https://exame.abril.com.br/mundo/a-biblia-volta-ao-palacio-poder-politico-cristao-ganha-forca-na-bolivia/. Acesso em: 21 nov. 2019.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Supremo Tribunal Federal, 2019.

FONAPER. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Religioso. 7. ed. São Paulo: Ave-Maria, 2004.

FONAPER. Propostas de diretrizes curriculares nacionais para o curso de graduação em ciências da religião. Licenciatura em ensino religioso. 2008. Disponível em: http://www.fonaper.com.br/documentos_propostas.php. Acesso em: 25 nov. 2019.

FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979.

FREIRE, Paulo. Education: the practice of freedom. London: Writers and Readers Publishing Co-operative, 1976.

FREIRE, Paulo. A educação na cidade. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1995.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP, 2000.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 42. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

FREIRE, Paulo; FREIRE, Nita; OLIVEIRA, Walter Ferreira de: Pedagogia da solidariedade: América Latina e educação popular. Indaiatuba: Vila das Letras. 2009.

G1. Bolsonaro anuncia professor e pastor Milton Ribeiro como novo ministro da Educação. 10 jul. 2020. Disponível em: https://g1.globo.com/politica/noticia/2020/07/10/bolsonaro-anuncia-professor-milton-ribeiro-como-novo-ministro-da-educacao.ghtml. Acesso em: 25 nov. 2019.

GIROUX, Henry A. Prefácio. In: FREIRE, Paulo; FREIRE, Nita; OLIVEIRA, Walter Ferreira de. Pedagogia da solidariedade: América Latina e educação popular. Indaiatuba: Vila das Letras. 2009.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo Demográfico 2010. Características gerais da população, religião e pessoas com deficiência. Rio de Janeiro: IBGE, 2012.

LDB: Lei de diretrizes e bases da educação nacional. 2. ed. Brasília: Senado Federal, 2018. p. 23-24.

MARINHO, Andrea Rodrigues Barbosa. Paulo Freire e a conscientização. 2015. 166 f. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Nove de Julho, São Paulo.

MEC. Base Nacional Comum Curricular. MEC: Brasília, 2017.

OLIVEIRA, Fábio Falcão. História da educação: confessionalidade e (re)estruturação da igreja nos séculos XVI e XVII. Revista de Educação do Cogeime, ano 25, n. 48, p. 75-92, jan./jun. 2016.