Incursions into the world of continuity: reading of Midsommar’s archaic fiction based on Bataille

Main Article Content

Paulo Augusto de Souza Nogueira
Giovanni Felipe Catenaci

Abstract

This paper proposes an interpretation of the Midsommar movie, directed by Ari Aster, who purportedly recreates archaic Nordic rituals (Hårga), with sacrifices, witchcraft, and sacred copula scenes. Opposing the criticism that sees the movie as belonging to the horror genre, we understand the movie offers an archaizing fiction whose aim is to question the emptiness and lack of meaning in contemporary relationships. We access the “continuity” and “discontinuity” concepts of George Bataille, to discuss the relations between the human being and the primitive forces of death and eros. In this way, we analyzed different aspects of the film narrative in relation to the radical experience of the ego suspension and the union with fundamental life forces, in the context of post-industrial individualism and loneliness.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
NOGUEIRA, Paulo Augusto de Souza; CATENACI, Giovanni Felipe. Incursions into the world of continuity: reading of Midsommar’s archaic fiction based on Bataille. HORIZONTE - Journal of Studies in Theology and Religious Sciences, Belo Horizonte, v. 20, n. 61, p. e206106, 2023. DOI: 10.5752/P.2175-5841.2022v20n61e206106. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/horizonte/article/view/28727. Acesso em: 20 sep. 2025.
Section
Artigos/Articles: Dossiê/Dossier
Author Biographies

Paulo Augusto de Souza Nogueira, PUC-Campinas

Doutor em Teologia pela Universidade de Heidelberg, professor pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Religião da Pontifícia Universidade Católica de Campinas, pesquisador produtividade CNPq, nível 2. País de origem: Brasil. E-mail: pasn777@gmail.com. Orcid: 0000-0003-2781-6942.

Giovanni Felipe Catenaci, PUC-Campinas

Doutor em Ciências da Religião pela Universidade Metodista de São Paulo, pós-doutorando do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Religião da Pontifícia Universidade Católica de Campinas. País de origem: Brasil. E-mail: giovannicatenaci@hotmail.com. Orcid: 0000-0001-6307-0442

References

BALIEGO, Gabriella. Midsommar | “É o Mágico de Oz para pervertidos”, define diretor do filme. Observatório do cinema. 24/03/2019. Disponível em: https://observatoriodocinema.uol.com.br/filmes/midsommar-e-o-magico-de-oz-para-pervertidos-define-diretor-do-filme. Acesso em: 11/04/2023.

BATAILLE, Georges. O Erotismo. São Paulo: Autêntica, 2020.

BATAILLE, Georges. A estrutura psicológica do fascismo. São Paulo: Autêntica, 2022.

BATAILLE, Georges. A experiência interior. São Paulo: Autêntica, 2016.

BATAILLE, Georges. Teoria da religião. Seguida de: Esquema de uma história das religiões. São Paulo: Autêntica, 2015.

CATENACI, Giovanni Felipe, NOGUEIRA, Paulo A. S. Cinema e religião: teorias de processos recursivos e de transformações. Estudos de Religião. São Paulo, v. 35, n.2, p. 181-219, 2021.

DESTA, Yohana, Midsommar. What Inspired the Bizarre Folklore in the Film? Vanity Fair, julho de 2019. Disponível em: https://www.vanityfair.com/hollywood/2019/07/midsommar-folklore-sweden. Acesso em: 20 jan. 2022.

ENGLEMAN, Max. Wittgenstein, Frazer, and the Rites of Midsommar, Medium, julho de 2019. Disponível em: https://medium.com/@tuk98777/wittgenstein-frazer-and-the-rites-of-midsommar-92dad9214759. Acesso em: 10 dez. 2021.

LOTMAN, Iuri. Estrutura del texto artístico. Madrid: Akal, 2011.

LOTMAN, Yuri. Estética e semiótica do cinema. Lisboa: Estampa, 1978.

MESQUITA, Boo. Midsommar | Entenda os símbolos e o que aconteceu no final! Farofa Geek. 01/10/2023. Disponível em: https://farofageek.com.br/filmes/midsommar-entenda-os-simbolos-e-o-que-aconteceu-final-explicacao/. Acesso em: maio de 2023.

MORIN, Edgar. O cinema ou o homem imaginário. Ensaio de antropologia sociológica. São Paulo: É Realizações, 2014.