Human formation in higher education: Edith Stein's onto-anthropological and theological approach

Main Article Content

Clélia Peretti
Vera Fátima Dullius

Abstract

The article reflects on the current context of Higher Education and its challenges in the formation of new teaching profiles. Here, we chose to phenomenologically inquire about teachers’ education in a confessional institution in order to perceive, in the pulse of the experiences of undergraduate students, the place human and conscience formation occupies in academic trajectory. Following this lead and dialoguing with professionals and students, we realized the need for a deeper understanding of education anthropological-philosophical assumptions. Based on that and stemming from the conceptions of knowledge and education in the dialogue between two great thinkers, Edith Stein (1981-1942) and Edgar Morin (1921-), we counterpoint reductionist and complex models. The results reaffirm the need for a multi and transdisciplinary dialogue in teachers’ education programs, as well as the need to think about human education from the complexity paradigm, linking together knowledges that may foster the renovation of thought. Human-integral training requires projects that include all dimensions of the human being. In this way, the educational act, teaching and learning, assumes proportions that may go beyond classroom experience and persist in their formation. This reflection made the challenges of our time emerge with greater clarity: a rigorous thinking about the “human” and its formation in an onto-anthropological perspective that is based on a vision of the world, of human being and of transcendence that is committed to values guided by the idea of a “common house”.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
PERETTI, Clélia; DULLIUS , Vera Fátima. Human formation in higher education: Edith Stein’s onto-anthropological and theological approach. HORIZONTE - Journal of Studies in Theology and Religious Sciences, Belo Horizonte, v. 18, n. 55, p. 149, 2020. DOI: 10.5752/P.2175-5841.2020v18n55p149. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/horizonte/article/view/21856. Acesso em: 27 aug. 2025.
Section
Artigos/Articles: Dossiê/Dossier
Author Biographies

Clélia Peretti, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Doutora em Teologia pela Escola Superior de Teologia - EST, São Leopoldo – RS. PhD pelo Centro Italiano di Ricerche Fenomenologiche em parceria com a Pontificia Università Lateranense – PUL- Roma. Itália.

Professora no Programa de Pós- Graduação Mestrado e Doutorado em Teologia da PUCPR.

Vera Fátima Dullius , FAE University center

Doutora pela Pontificia Universidade Católica do Paraná. (PUCPR)

References

ALES BELLO, A. Edith Stein: a paixão pela verdade. Curitiba: Juruá, 2014.

ALES BELLO, A. Edmund Husserl: pensar Deus, crer em Deus. Tradução de Aparecida Turolo Garcia e Márcio Luiz Fernandes. São Paulo: Paulus, 2016a. (Coleção Mundo da vida).

ALES BELLO, A. Fenomenologia e ciências humanas. Bauru: EDUSC, 2004.

ALES BELLO, A. Il senso dell'umano: tra fenomenologia, psicologia e psicologia e psicopatologia. Roma: Castelvecchi, 2016b.

ALES BELLO, A. Introdução à fenomenologia. Belo Horizonte: SPES, 2017.

ALES BELLO, A. O sentido do sagrado. São Paulo: Paulus, 2018.

ALFIERI, F. Pessoa humana e singularidade em Edith Stein: uma nova fundação da antropologia filosófica. São Paulo: Perspectiva, 2014.

BEHRENS, M. A. O paradigma emergente e a prática pedagógica. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.

FRANCISCO, Papa. Carta encíclica Laudato Si: sobre o cuidado da casa comum. Disponível em: http://www.vatican.va/content/francesco/pt/encyclicals/documents/papa-francesco_20150524_enciclica-laudato-si.html. Acesso em: 17 set. 2020.

HARARI, Y. N. 21 lições para o século 21. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.

HUSSERL, E. Meditações cartesianas: introdução à fenomenologia. Tradução de Maria Gorete Lopes e Sousa. Porto: Editora Rès, 2001.

MARTÍN-SÁNCHEZ, M. A.; CÁCERES-MUÑOZ, J. La idea de universidad del cardenal John Henry Newman. Cauriensia, v. 10, p. 335-358, 2015. Disponível em: file:///I:/Copia/Discos/Dialnet-LaIdeaDeUniversidadDelCardenalJohnHenryNewman-5324108.pdf. Acesso em: 28 jul. 2019.

MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Rio de Janeiro: Bertrand, 2000.

MORIN, E. As duas globalizações: complexidade e comunicação, uma pedagogia do presente. Edgar Morin, Joaquim Clotet e Juremir Machado da Silva. 3. ed. Porto Alegre: Sulina, EDIPUCRS, 2007.

MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 2005.

MORIN, E. O enigma do homem: para uma nova antropologia. 2. ed. Tradução de Fernando de Castro Ferro. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1979.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Tradução de Catarina Eleonora F. da Silva; revisão técnica de Edgard de Assis Carvalho. 4. ed. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESCO, 2001.

NEWMAN, J. H. Newman e a ideia de uma universidade. Tradução de Gilson César Cardoso de Sousa. Bauru: EDUSC, 2001.

PALMER, P. A coragem de ensinar. Vocação, as dificuldades e o potencial transformador de um professor. São Paulo: Da boa Prosa, 2012.

PASSOS, J. D. Ensino superior e magistério da Igreja. A meta da verdade e o método do diálogo. Theologica Xa¬veriana, v. 185, p. 1-25, 2018. Disponível em: http://www.scielo.org.co/pdf/thxa/v68n185/0120-3649-thxa-68-185-00125.pdf. Acesso em: 19 jul. 2019.

RUMAYOR, M. John Henry Newman y su idea de la universidad en el siglo XXI. Facultad de Educación. Educación XX1, v. 22, n. 1, , 2019p. 315-333. Disponível em: http://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/20088/0. Acesso em: 19 jul. 2019.

RUS, E. de. A visão educativa de Edith Stein: aproximação a um gesto antropológico integral. Tradução de Isabelle Sanchis, Juvenal Savian Filho, Maria Cecilia Isatto Parise e Paulo Pacheco. Belo Horizonte: Artesã, 2015.

SCHARMER, C. Otto. Teoria U: como liderar pela percepção e realização do futuro emergente. São Paulo: Campus, 2010.

STEIN, E. A mulher: sua missão segundo a natureza e a graça. Tradução de Alfred J Keller. Bauru: Editora da Universidade Sagrado Coração, 1999.

STEIN, E. Formazione e sviluppo dell’individualità. Roma: Città Nuova, 2017.

STEIN, E. Introduzione alla filosofia. Traduzione dal tedesco di Anna Nmaraia Pezzella. Roma: Città Nuova Editrice, 1988.

STEIN, E. L’empatia di Edith Stein. A cura di Michele Nicoletti. 2. ed. Milano: Franco Angeli, 1992.

STEIN, E. Una ricerca sullo stato. A cura di Angela Ales Bello. Roma: Città Nuova, 1993.

VAN MANEN, M. Investigación educativa y experiencia vivida: ciencia humana para una pedagogía de la acción y la sensibilidad. Barcelona: Idea Books, 2003.