THE PHENOMENOLOGY OF RELIGION ON HEIDEGGER IN THE LIGHT OF THE CONCEPTS OF LIVED EXPERIENCE AND EXPERIENCE

Main Article Content

Luís Gabriel Provinciatto

Abstract

In principle, thinking about the phenomenology of religion in Heidegger requires double attention: first, the phatic life experience is the starting point of phenomenology; second, this experience is linked to the lived experience of the surrounding world. Therefore, it is only possible to affirm a phenomenology of religion in Heidegger as a phenomenology of religious experience. This leads to three questions: what is the meaning of experience? Why and how is it linked to the lived experience? What is the religious that characterizes the experience? By addressing this problem, this paper develops the hypothesis that the religious is understood as a phenomenon, thus arising as an experience of meaning, that is, as a sense of content, relation and enactment.


 


 
 
 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
PROVINCIATTO, Luís Gabriel. THE PHENOMENOLOGY OF RELIGION ON HEIDEGGER IN THE LIGHT OF THE CONCEPTS OF LIVED EXPERIENCE AND EXPERIENCE. INTERAÇÕES, Belo Horizonte, v. 16, n. 2, p. 273–293, 2021. DOI: 10.5752/P.1983-2478.2021v16n2p273-293. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/interacoes/article/view/22504. Acesso em: 21 aug. 2025.
Section
ARTICLES
Author Biography

Luís Gabriel Provinciatto, Universidade Federal de Juiz de Fora

Master in Religious Studies from the Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Doctoral student in Religious Studies from Universidade Federal de Juiz de Fora.

References

TESSALONICENSES. In: BÍBLIA DE JERUSALÉM. São Paulo: Paulus, 2002.

CÁCERES, Jorge Espinoza. Dos posibles direcciones de la vivencia interrogativa ¿hay algo? en el joven Heidegger. Transformação, Marília, v. 37, n. 2, p. 219-232, 2014. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/3890. Acesso em: 04 jun. 2021.

ENES, José. Estrutura coabitacional da vivência religiosa: ensaio de fenomenologia. Didaskalia, Lisboa, v. 1, n. 1, p. 11-42, 1971. Disponível em: https://repositorio.ucp.pt/handle/10400.14/5614. Acesso em: 04 jun. 2021.

ESCUDERO, Jesús Adrián. El lenguaje de Heidegger: diccionario filosófico 1912-1927. Barcelona: Herder, 2009.

ESCUDERO, Jesús Adrián. “Sin este origen teológico nunca habría alcanzado el camino del pensar”. El estudiante Heidegger y el sistema del catolicismo. In: XOLOCOTZI, Ángel; GIBU, Ricardo; GODINA, Célida; SANTANDER, J. Rodolfo. La aventura de interpretar: los impulsos filosóficos de Franco Volpi. Ciudad del México: Eón, 2011, p. 157-177.

FERNANDES, Marcos Aurélio. Consciência, vivência e vida: um percurso fenomenológico. Revista da Abordagem Gestáltica, Goiânia, v. 16, n. 1, p. 29-41, 2010. Disponível em: https://biblat.unam.mx/hevila/Revistadaabordagemgestaltica/2010/vol16/no1/4.pdf. Acesso em: 04 jun. 2021.

FLÓREZ, Ramiro. Ser y advenimiento: estancias en el pensamiento de Heidegger. Madrid: Fundación Universitaria Española, 2003.

GÁLATAS. In: BÍBLIA DE JERUSALÉM. São Paulo: Paulus, 2002.

GRIMM, Jacob; GRIMM, Wilhelm. Deutsches Wörterbuch. v. 24. Leipzig: Quellenverzeichnis, 1971.

HEBECHE, Luiz. O escândalo de Cristo: ensaio sobre Heidegger e São Paulo. Ijuí: Unijuí, 2005.

HEIDEGGER, Martin. Sein und Zeit. Tübingen: Max Niemeyer, 1967.

HEIDEGGER, Martin. Die kategorien- und Bedeutungslehre des Duns Scotus. In: HEIDEGGER, Martin. Frühe Schriften (GA 1). Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann, 1978, p. 189-412.

HEIDEGGER, Martin. Grundprobleme der Phänomenologie (GA 58). Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann, 1993a.

HEIDEGGER, Martin. Phänomenologie der Anschauung und des Ausdrucks: Theorie der philosophischen Begriffsbildung (GA 59). Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann, 1993b.

HEIDEGGER, Martin. Phänomenologische Interpretationen zu Aristoteles: Einführung in die phänomenologische Forschung (GA 61). Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann, 1994.

HEIDEGGER, Martin. Phänomenologie des religiösen Lebens (GA 60). Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann, 1995.

HEIDEGGER, Martin. Die Idee der Philosophie und das Weltanschauungsproblem. In: HEIDEGGER, Martin. Zur Bestimmung der Philosophie (GA 56/57). Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann, 1999, p. 3-117.

HEIDEGGER, Martin. O conceito de experiência em Hegel. In: HEIDEGGER, Martin. Caminhos de floresta (GA 5). Tradução Helder Lourenço. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2002, p. 139-239.

HEIDEGGER, Martin. Phänomenologische Interpretationen ausgewählter Abhandlungen des Aristoteles zur Ontologie und Logik (GA 62). Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann, 2005.

HEIDEGGER, Martin. Ontologia: hermenêutica da facticidade (GA 63). Tradução Renato Kirchner. Petrópolis: Vozes, 2013.

LARA, Francisco de. ¿Ciencia originaria o ciencia del origen? Una discusión de la filosofía de Heidegger en sus cursos de 1919 a 1921. Revista de Humanidades, Santiago, n. 30, p. 55-75, 2014. Disponible en: http://revistahumanidades.unab.cl/wp-content/uploads/2015/01/Art%C3%ADculo-CIENCIA-ORIGINARIA-O-CIENCIA-Francisco-de-Lara-p%C3%A1g-55-75.pdf. Acceso en: 04 jun. 2021.

MACHADO, Jorge Antonio Torres. Os indícios de Deus no homem: uma abordagem a partir do método fenomenológico de Martin Heidegger. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2006.

PROVINCIATTO, Luís Gabriel. Heidegger, leitor das “Confissões”: a contribuição da autobiografia para sua fenomenologia da religião. Reflexão, Campinas, n. 45, p. 1-11, 2020. Disponível em:

http://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/reflexao/article/view/4908. Acesso em: 04 jun. 2021.

RODRÍGUEZ, Ramón. La transformación hermenéutica de la fenomenología: una interpretación de la obra temprana de Heidegger. San Martín: Unsam Edita, 2019.

SARAMAGO, Ligia. A topologia do ser: lugar, espaço e linguagem no pensamento de Martin Heidegger. São Paulo: Loyola, 2008.

VATTIMO, Gianni. Depois da cristandade: por um cristianismo não religioso. Tradução Cynthia Marques. Rio de Janeiro: Record, 2004.

VEDDER, Ben. Heidegger’s philosophy of religion: from God to the Gods. Pittsburgh: Duquesne University Press, 2006.