TEACHING SPEECH AND SCHOOL COMMUNITY: 10.639/2003 law and Afro-Brazilian religions

Main Article Content

Aurenéa Maria de Oliveira
Graziella Moura da Silva

Abstract

This research aimed to analyze the teaching discourse on the influence of the school community, through religious parents, in the teaching of African history and African culture, involving elements of religious belonging in this process. Operating with the Discourse Theory elaborated by Ernesto Laclau and with the methodology of the French Discourse Analysis, we sought to examine the speech of five teachers from two public schools in Pernambuco, located in the city of Recife, on the interference of parents in such work. In this regard, the statements collected in semi-structured interviews state that these parents interfere in the educational space related to the teaching on screen, especially in terms of dealing with Afro-Brazilian religions, which reveals intolerance and racism, suggesting the need for the school to be grounded with more propriety about knowledge that involves this debate outside and in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
OLIVEIRA, Aurenéa Maria de; SILVA , Graziella Moura da. TEACHING SPEECH AND SCHOOL COMMUNITY:: 10.639/2003 law and Afro-Brazilian religions. INTERAÇÕES, Belo Horizonte, v. 17, n. 1, p. 54–73, 2022. DOI: 10.5752/P.1983-2478.2022v17n1p54-73. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/interacoes/article/view/26245. Acesso em: 21 aug. 2025.
Section
ARTICLES
Author Biographies

Aurenéa Maria de Oliveira, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Doutora em Sociologia e mestra em Ciência Política pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Professora associada no Departamento de Fundamentos Sócio-Filosóficos da Educação e no Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPE. Brasil. ORCID: 0000-0003-1033-4015. E-mail: aurenea@hotmail.com.

Graziella Moura da Silva , FEDERAL UNIVERSITY OF PERNAMBUCO

Graduated in Pedagogy from the Federal University of Pernambuco

 

References

BRASIL. Lei 10.639/2003, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9. 394, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília.

CARREIRA, Denise. Relatoria ao Direito Humano e à Educação. Informe Preliminar Missão Educação e Racismo no Brasil (2010) Eixo: Intolerância Religiosa na Educação. Disponível em: <http://www.acaoeducativa.org.br/fdh/wpcontent/uploads/2012/11/321_Informe-preliminar-Miss%C3%A3oIntoler%C3%A2ncia-Religiosa.pdf >. Acesso em: 02 nov. 2020.

GOHN, Maria da Glória. Educação não-formal, participação da sociedade civil e estruturas colegiadas nas escolas. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v.14, n.50, p. 27-38, jan./mar. 2006.

GOMES, Eunice Simões Lins; CAMPOS, Eline de Oliveira; AMORIM, Josefa Vênus de. Ensino religioso, intolerância e direitos humanos no Brasil. In Congresso Internacional da AFIRSE (Associação Francófona Internacional de Pesquisa Científica em Educação) – V Colóquio Nacional. João Pessoa: Editora Universitária – UFPB, 2009, p. 230-241.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Conheça o Brasil – população COR OU RAÇA. IBGE. 2019. Disponível em: <https://educa.ibge.gov.br/jovens/conheca-o-brasil/populacao/18319-cor-ou-raca.html>. Acesso em: 01 nov. 2020.

LACLAU, Ernesto; MOUFFE, Chantal. Hegemony and socialist strategy: towards a Radical Democratic Politics. London: Verso, 1985.

LOPES, Véra Neusa; MUNANGA, Kabengele. Superando o Racismo na Escola. In: MUNANGA, Kabengele (org.). 2º ed. Ministério da Educação, Secretaria da Educação e Diversidade, 2005.

OLIVEIRA, Aurenéa Maria de. Preconceito, Estigma e Intolerância Religiosa: a prática da tolerância em sociedades plurais e em Estados multiculturais. ESTUDOS DE SOCIOLOGIA. Recife. v.13, p.219 - 244, 2007.

OLIVEIRA, Aurenéa Maria de. Diversidade Religiosa e Cultura: como as escolas estaduais da cidade de Recife discutem as religiões afro-brasileiras no contexto do ensino de História da África. IDENTIDADE!. v.24, p.29 - 43, 2019.

OLIVEIRA, Aurenéa Maria de. Ensino Religioso em contexto democrático: debate nas escolas públicas contemporâneas. HORIZONTE: REVISTA DE ESTUDOS DE TEOLOGIA E CIÊNCIAS DA RELIGIÃO. Belo Horizonte, v.18, p.15 - 32, 2020.

ORLANDI, Eni P. Análise de Discurso: princípios e procedimentos. 6.ed. Campinas: Pontes, 2005.

SMITH, Anna Marie. The Radical Democratic Imaginary. London: Routledge, 1988.

TRINDADE, Azoilda Loretto (Org.). Africanidades brasileiras e educação. Rio de Janeiro: ACERP; Brasília: TV Escola, 2013. Coleção Salto para o Futuro. Livro eletrônico.

WILDAWSKY, Aaron. et al. Cultural theories. Boulder, Colorado: Westview Press, 1990.