TEACHING SPEECH AND SCHOOL COMMUNITY: 10.639/2003 law and Afro-Brazilian religions
Main Article Content
Abstract
This research aimed to analyze the teaching discourse on the influence of the school community, through religious parents, in the teaching of African history and African culture, involving elements of religious belonging in this process. Operating with the Discourse Theory elaborated by Ernesto Laclau and with the methodology of the French Discourse Analysis, we sought to examine the speech of five teachers from two public schools in Pernambuco, located in the city of Recife, on the interference of parents in such work. In this regard, the statements collected in semi-structured interviews state that these parents interfere in the educational space related to the teaching on screen, especially in terms of dealing with Afro-Brazilian religions, which reveals intolerance and racism, suggesting the need for the school to be grounded with more propriety about knowledge that involves this debate outside and in the classroom.
Downloads
Article Details
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors will retain the copyright and grants to the journal the right of the first publication, with simultaneous license to the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this publication.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on your personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation published work (See The Effect of Open Access).
References
BRASIL. Lei 10.639/2003, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9. 394, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília.
CARREIRA, Denise. Relatoria ao Direito Humano e à Educação. Informe Preliminar Missão Educação e Racismo no Brasil (2010) Eixo: Intolerância Religiosa na Educação. Disponível em: <http://www.acaoeducativa.org.br/fdh/wpcontent/uploads/2012/11/321_Informe-preliminar-Miss%C3%A3oIntoler%C3%A2ncia-Religiosa.pdf >. Acesso em: 02 nov. 2020.
GOHN, Maria da Glória. Educação não-formal, participação da sociedade civil e estruturas colegiadas nas escolas. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v.14, n.50, p. 27-38, jan./mar. 2006.
GOMES, Eunice Simões Lins; CAMPOS, Eline de Oliveira; AMORIM, Josefa Vênus de. Ensino religioso, intolerância e direitos humanos no Brasil. In Congresso Internacional da AFIRSE (Associação Francófona Internacional de Pesquisa Científica em Educação) – V Colóquio Nacional. João Pessoa: Editora Universitária – UFPB, 2009, p. 230-241.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Conheça o Brasil – população COR OU RAÇA. IBGE. 2019. Disponível em: <https://educa.ibge.gov.br/jovens/conheca-o-brasil/populacao/18319-cor-ou-raca.html>. Acesso em: 01 nov. 2020.
LACLAU, Ernesto; MOUFFE, Chantal. Hegemony and socialist strategy: towards a Radical Democratic Politics. London: Verso, 1985.
LOPES, Véra Neusa; MUNANGA, Kabengele. Superando o Racismo na Escola. In: MUNANGA, Kabengele (org.). 2º ed. Ministério da Educação, Secretaria da Educação e Diversidade, 2005.
OLIVEIRA, Aurenéa Maria de. Preconceito, Estigma e Intolerância Religiosa: a prática da tolerância em sociedades plurais e em Estados multiculturais. ESTUDOS DE SOCIOLOGIA. Recife. v.13, p.219 - 244, 2007.
OLIVEIRA, Aurenéa Maria de. Diversidade Religiosa e Cultura: como as escolas estaduais da cidade de Recife discutem as religiões afro-brasileiras no contexto do ensino de História da África. IDENTIDADE!. v.24, p.29 - 43, 2019.
OLIVEIRA, Aurenéa Maria de. Ensino Religioso em contexto democrático: debate nas escolas públicas contemporâneas. HORIZONTE: REVISTA DE ESTUDOS DE TEOLOGIA E CIÊNCIAS DA RELIGIÃO. Belo Horizonte, v.18, p.15 - 32, 2020.
ORLANDI, Eni P. Análise de Discurso: princípios e procedimentos. 6.ed. Campinas: Pontes, 2005.
SMITH, Anna Marie. The Radical Democratic Imaginary. London: Routledge, 1988.
TRINDADE, Azoilda Loretto (Org.). Africanidades brasileiras e educação. Rio de Janeiro: ACERP; Brasília: TV Escola, 2013. Coleção Salto para o Futuro. Livro eletrônico.
WILDAWSKY, Aaron. et al. Cultural theories. Boulder, Colorado: Westview Press, 1990.