Representation of the Portuguese varieties in the guiding documents for the teaching/learning of Portuguese as a foreign language

Authors

  • Mercedes Sebold UFRJ
  • Ana Carolina Monteiro Freitas Henriques Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2021v25n53p363-394

Keywords:

Português Língua estrangeira (PLE), Material didático, Variação Linguística, Políticas linguísticas

Abstract

The present study aims to analyze the representation of the varieties of Portuguese in the guiding documents for teaching / learning Portuguese as a Foreign Language (henceforth PLE). In the context of teaching PLE outside countries that have Portuguese as their official language, we find a large number of teachers who do not have specific language training. The promising job market in some countries absorbs speakers of other languages who have taken short courses or even professionals from other areas who have Portuguese as their mother tongue. Such professionals are not always familiar with notions such as standard language, cultured norm, linguistic variation. In these contexts, the guiding documents can offer subsidies for the planning of courses, assessments and even as the only source of theoretical reference for teachers with little or insufficient theoretical training. It is worth asking the following question: how do such guiding documents contribute to giving visibility to the varieties of Portuguese? This is the central question that we set out to answer. To this end, we analyzed some documents aimed at the systematization of content for the teaching / learning of PLE. The results show that, in most cases, such documents still offer little information that could promote the representation of the Portuguese varieties in the PLE classroom.

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Author Biographies

Mercedes Sebold, UFRJ

Possui graduação em Letras Português Espanhol pela Universidade Federal Fluminense (1988), mestrado em Letras Neolatinas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1994) e doutorado em Línguística pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2005).Atualmente é Professora Associada III do Departamento de Letras Neolatinas da Faculdade de Letras da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Línguas Estrangeiras Modernas, atuando principalmente nos seguintes temas: espanhol língua estrangeira, aquisição de língua estrangeira, sintaxe do espanhol, formação de professores, ensino- aprendizagem de língua estrangeira e línguas próximas.

https://orcid.org/0000-0002-0035-3338

Ana Carolina Monteiro Freitas Henriques, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Mestre em Letras Neolatinas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Doutoranda do Programa de Pós-Graduação de Letras Neolatinas da Faculdade de Letras da Universidade Federal do Rio de Janeiro.

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Published

2021-06-29

How to Cite

SEBOLD, Mercedes; HENRIQUES, Ana Carolina Monteiro Freitas. Representation of the Portuguese varieties in the guiding documents for the teaching/learning of Portuguese as a foreign language. Scripta, Belo Horizonte, v. 25, n. 53, p. 363–394, 2021. DOI: 10.5752/P.2358-3428.2021v25n53p363-394. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/scripta/article/view/25713. Acesso em: 11 sep. 2025.