Formação inicial e continuada de professores de Português Língua Estrangeira/Segunda Língua no Brasil
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2021v25n53p746-760Keywords:
Português Língua Estrangeira, Português Segunda Língua, Formação inicialAbstract
Review of “Initial and continuing training of Portuguese as a foreign language / Second language teachers in Brazil”, which deals with a collection of articles organized by Scaramucci and Bizon, offers an overview of the initial and continuing training of Portuguese as a foreign language teacher (PLE) ) and Portuguese as a second language (PSL or PL2), involving the four degrees already institutionalized in Brazil and other important programs that have teacher training initiatives. The compilation brings together texts by consolidated authors in the area of PLE / PL2 in Brazil and internationally. When we refer to the “PLE / PL2 area”, we refer to the notion of a field of knowledge, of knowledge. Therefore, they are teachers, researchers, political agents of consolidation, dissemination and projection of this field of knowledge, which, in turn, is strengthened by such initiatives.Downloads
References
Obra resenhada: SCARAMUCCI, M. V. R.; BIZON, A. C. C. (org.). Formação inicial e continuada de professores de Português Língua Estrangeira/Segunda Língua no Brasil. Araraquara: Letraria, 2020.
Referências:
ALMEIDA FILHO, J. C. P. A página omissa: contribuições para uma história do ensino de línguas no Brasil. Revista EntreLínguas, Araraquara, v. 1, n. 2, p. 195–202, 2015.
ALMEIDA FILHO, J. C. P. Ensino de português língua estrangeira/EPLE: a emergência de uma especialidade no Brasil. In LOBO, T.; CARNEIRO, Z.; SOLEDADE, J.; ALMEIDA, A.; RIBEIRO, S. (orgs.) Rosae: linguística histórica, história das línguas e outras histórias [online]. Salvador: EDUFBA, 2012, p. 723-728.
BRASIL. Documento base do exame Celpe-Bras. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2020a.
BRASIL. Proposta curricular para o ensino de português nas unidades da rede de ensino do Itamaraty em países de língua oficial espanhola. Brasília: FUNAG, 2020b.
CAVALCANTI, M. C. Prefácio. In: SCARAMUCCI, M. V. R.; BIZON, A. C. C. (org.). Formação inicial e continuada de professores de Português Língua Estrangeira/Segunda Língua no Brasil. Araraquara: Letraria, 2020.
GUIMARÃES, E. Espaço de enunciação e política de línguas no Brasil. In: OLIVEIRA, S. E.; SANTOS, J. F. (orgs.). Mosaico de linguagens. Campinas: Pontes/CELLIP, 2006, p. 47-53.
OLIVEIRA, G. M. A 'virada político-linguística' e a relevância social da linguística e dos linguistas. In: CORREA, D. A. (orgs). A Relevância Social da Linguística: Linguagem, Teoria e Ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2007, p. 79 - 93.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting any manuscript (articles, reviews, or interviews) authors automatically assign full copyrights to PUC Minas. Authors are requested to ensure:
• The absence of conflicts of interest (relations between authors, companies/ institutions or individuals with an interest in the topic covered by the article), as well as funding agencies or sponsoring institutions of the research that culminated in the article.
This file is licensed under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International.