Teaching Portuguese to speakers of other languages: multiple realities, multiple needs

Authors

  • Ev’Ângela Batista R. de Barros PUC Minas
  • Viviane Bagio Furtoso UEL

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2021v25n53p8-41

Keywords:

Ensino de português, Falantes de outras línguas, PLE

Abstract

To talk about the teaching of Portuguese Language (PL) to speakers of other languages of origin - under various denominations and circumstances - such as “heritage language” (PLH), “host language” (PLAc), “foreign language” (PLE), “additional language” (PLA), among others, is to talk about a complex network of interrelated aspects. The effects of such conditioning factors originate, in a macro vision, from language policies (thought and adopted in the wake of other economic and cultural policies), the effects of which reach the microenvironment of the classrooms - whether face-to-face or virtual - where speakers of other languages are concretely attended to, both in Portuguese-speaking countries - and more closely in Brazil - and in others, where this language is the target of interest as a language of integration, interaction, business, science, and many other possibilities of pluricultural dialogue. [...]

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ev’Ângela Batista R. de Barros, PUC Minas

Pontifical Catholic University of Minas Gerais (PUC Minas) / Brazil. Graduated in Languages (UFMG) and Pedagogy (UEMG). Professor of the Graduate Program and of the Language Department at PUC Minas. Head of the Sectorial Coordination of Publications and Academic Productions of the Pró-Reitoria de Extensão. Managing editor of the magazine Conecte-se! of Proex PUC Minas. Editor of the Journal of the Institute of Human Sciences of PUC, of Scripta and of Cadernos Cespuc de Pesquisa. Orcid: https://orcid.org/0000-0001-8094-2329.

Viviane Bagio Furtoso, UEL

State University of Londrina / Paraná, Brazil (UEL). Graduated in Anglo-Portuguese Languages (1994) and Master in Languages (2001) from UEL. PhD in Linguistic Studies (2011) from the Universidade Estadual Paulista (Unesp)/São José do Rio Preto. Post-doctoral internship at Georgetown University, United States (Sept. to Dec./2015), with Capes/Fulbright scholarship. She is an adjunct professor at the Department of Modern Foreign Languages at UEL. Works in the Postgraduate Program in Language Studies (PPGEL) and in the Professional Master’s Program in Modern Foreign Languages (Meplem). Orcid: https://orcid.org/0000-0001-6535-2902.

References

ALMEIDA, Mário Sérgio Pinheiro Moreira de. Ensino de Português Língua Estrangeira – PLE- língua global. Revista Virtual de Estudos da Linguagem– ReVEL, [s. l.], v. 2, n. 2, mar. 2004.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BALL, Stepehn J. Education reform: a critical and post-structural approach. Buckinghan: Open University Press, 1994.

BARROS, Ev’Ângela B. R. de; ASSIS, Maria Tereza Maia de. Português como Língua Estrangeira (PLE): formação docente e construção de expedientes didático-metodológicos. @rquivo Brasileiro de Educação, [s. l.], v. 6, n. 13, p. 60-84, 2018.

BONDIA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, abr. 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782002000100003&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 17 abr. 2021.

BRONCKART, Jean-Paul. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sócio-discursivo. Tradução Anna Rachel Machado, Péricles Cunha. São Paulo: EDUC, 1999.

FLUCKIGER, Cedric. Aprender em tempos da epidemia de Covid-19: contribuições da noção de letramento digital. In: ASSIS, Juliana Alves; KOMESU, Fabiana; FLUCKIGER, Cédric. (org.). Práticas discursivas em letramento acadêmico: questões em estudo: volume IV: Efeitos da Covid-19 em práticas letradas acadêmicas. Belo Horizonte: Editora PUC Minas, 2020. p. 32-57. E-book.

FURTOSO, Viviane Bagio. Onde estamos? Para onde vamos? A pesquisa em português para falantes de outras línguas nas universidades brasileiras. In: LUCAS, Patrícia de Oliveira; RODRIGUES, Rosana Ferrareto Lourenço. Temas e rumos nas pesquisas em Linguística (aplicada): questões empíricas, éticas e práticas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2015. p. 153-195.

FURTOSO, Viviane Bagio; FERREIRA, Michael J. Nem cá, nem lá, nem acolá: o português falado em espaços de aprendizagem desterritorializantes. In: ORTÍZ ALVAREZ, Maria Luísa; GONÇALVES, Luís (org.). O mundo do português e o português no mundo afora: especificidades, implicações e ações. Campinas, SP: Pontes Editores, 2016. p. 525-561.

GIMENEZ, Telma; PASSONI, Taisa Pinetti. Políticas linguísticas e suas consequências não planejadas: o programa “Inglês sem Fronteiras” e suas repercussões nos cursos de Letras. Calidoscópio, [s. l.], v. 14, n. 1, p. 115-126, jan./abr. 2016. Disponível em: http://www.revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.2016.141.10 Acesso em: 30 abr. 2021.

GNERRE, Maurizzio. Linguagem, escrita e poder. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

LEURQUIN, Eulália Vera Lúcia Fraga. O espaço da leitura e da escrita em situação de ensino e de aprendizagem de português língua estrangeira. Eutomia, Recife, v. 14, n. 1, p. 167-186, dez. 2014.

MENDES, Edleise. Pluricentrismo linguístico, ensino e produção de materiais de português no PPPLE. In: ORTÍZ ALVAREZ, Maria Luísa; GONÇALVES, Luís (org.). O mundo do português e o português no mundo afora: especificidades, implicações e ações. Campinas, SP: Pontes Editores, 2016. p. 293-310.

MENDES, Edleise. Abordagem comunicativa intercultural (ACIN): uma proposta para ensinar e aprender língua no diálogo de culturas. 2004. 432 p. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2004. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/269430 Acesso em: 15 fev. 2021.

OLIVEIRA, Gilvan Muller de. Política linguística e internacionalização: a língua portuguesa no mundo globalizado do século XXI. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 2, n. 52, p. 409-433, jul./dez. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/tla/v52n2/a10v52n2.pdf Acesso em: 2 maio 2021.

VOLÓCHINOV, Valentin Nikolaevich. Marxismo e filosofia da linguagem. 6. ed. São Paulo: Editora 34, 2018.

Published

2021-06-29

How to Cite

BARROS, Ev’Ângela Batista R. de; FURTOSO, Viviane Bagio. Teaching Portuguese to speakers of other languages: multiple realities, multiple needs. Scripta, Belo Horizonte, v. 25, n. 53, p. 8–41, 2021. DOI: 10.5752/P.2358-3428.2021v25n53p8-41. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/scripta/article/view/26520. Acesso em: 11 sep. 2025.