Ficção histórica, códigos narrativos e memória: a crítica à verdade histórica em Netto perde sua alma
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2237-9967.2014v3n1p2-16Abstract
O trabalho tem como objetivo estudar o filme Netto perde a sua Alma a partir do mapeamento dos dois conjuntos de códigos narrativos e estéticos que sustentam a sua narrativa – um deles vinculado a um efeito de real histórico e um outro que engendra os estados de delírio do personagem (colocando a sua narrativa em permanente suspeita) –, bem como os momentos em que essas fronteiras são transpostas. É justamente a tensão entre esses dois sistemas de códigos que constrói a especificidade da representação memorialística em Netto perde a sua alma: trata-se de um filme que, ao mesmo tempo em que se utiliza da referencialidade do discurso histórico e de seus engendramentos próprios de ilusões de real, nega o seu estatuto a partir do engendramento de um outro sistema de códigos socialmente compartilhados que problematiza os aspectos ligados às representações fílmicas do passado.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Eliza Bachega Casadei

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyright of articles published in Dispositiva belongs to the author(s) of the text, based on the rules of Editora PUC Minas. The journal has the right to first publication of the article, registered under a Creative Commons CC BY 4.0 sharing license. The license allows the text to be shared and adapted, always with attribution, without additional restrictions. Authors are requested to sign a declaration stating the authorship, originality, and novelty of the text during submission, according to the terms below:
- By submitting to Dispositiva, authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work being published under a Creative Commons license in the form of attribution, non-commercial use, and sharing under the same license (CC BY 4.0).
- When submitting to Dispositiva, authors are authorized to enter into additional contracts separately for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and mention of the initial publication in this journal.