The advertising rhetoric surrounding A.I.
An analysis of the Brazilian campaign by the Bard tool (Google)
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2237-9967.2024v13n23p238-250Keywords:
Inteligência artifical, Retórica publicitária, Bard, GoogleAbstract
This article aims to analyze the advertising rhetoric surrounding text-generative artificial intelligence based on the case study of the Brazilian advertising campaign for Google’s Bard tool. As a theoretical and methodological perspective, we rely on discussions about advertising text, while handling studies of generative artificial intelligence in contemporary times as a critical repertoire. Through the analysis of the campaign broadcasted at the end of 2023, we highlight the said and unsaid around generative artificial intelligence, supported by suggestions for use, the mythical aura of the tool and the productivist logic, among other aspects.
Downloads
References
CARRASCOZA, João Anzanello. Estratégias criativas da publicidade. Consumo e narrativa publicitária. Barueri: Estação das Letras e Cores, 2015.
CARRASCOZA, João Anzanello. Redação publicitária. Estudos sobre a retórica do consumo. São Paulo: Futura, 2003.
CARRASCOZA, João Anzanello; HOFF, Tânia Márcia Cezar. Ditos e não-ditos: o Brasil e as práticas de consumo nos autoanúncios das agências de publicidade nos anos 1950. Organicom, v. 12, n. 22, p. 38-45, 2015. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2015.139264. Disponível em: https://revistas.usp.br/organicom/article/view/139264. Acesso em: 20 maio. 2024.
COLEMAN, Flynn. A human algorithm. How artificial intelligence is redefining who we are. Berkeley: Counterpoint, 2019.
GIRAFFA, Lucia; KHOLS-SANTOS, Pricila. Inteligência artificial e educação: conceitos, aplicações e implicações no fazer docente. Educação em análise, v. 8., n. 1, 2023. DOI: 10.5433/1984-7939.2023v8n1p116. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/48127. Acesso em: 20 maio. 2024.
GONÇALVES, Renato. Cr(ia)ção. Criatividade e inteligência artificial. Barueri: Estação das Letras e Cores, 2023a.
GONÇALVES, Renato. Reflexões teórico-práticas preliminares sobre o uso do ChatGPT como ferramenta criativa na publicidade. Signos do consumo, v.15, n.1, 2023b. DOI: 10.11606/issn.1984-5057.v15i1e210976. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/210976. Acesso em: 20 maio. 2024.
KAUFMAN, Dora. Desmistificando a inteligência artificial. Belo Horizonte: Autêntica, 2022.
MITCHELL, Melanie. Artificial Intelligence. A guide for thinking humans. New York: Picador, 2019.
MONTEIRO, Jean Carlos da Silva. Assistente ChatGPT na educação: possibilidades e desafios. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, v. 9, n. 6, 2023. DOI: 10.51891/rease.v9i6.10482. Disponível em: https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/10482. Acesso em: 21 maio. 2024.
NATALE, Simone. Deceitful Media: artificial intelligence and social life after the Turing Test. Oxford: Oxford University Press, 2021.
PARISER, Eli. O filtro invisível. O que a internet está escondendo de você. Tradução de Diego Alfaro. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.
PEREZ, Clotilde. Há limites para o consumo? Barueri: Estação das Letras e Cores, 2020.
PODMAJERSKY, Torrey. Redação estratégica para UX. Aumente engajamento, conversão e retenção com cada palavra. Tradução de Luciana do Amaral Teixeira. São Paulo: Novatec, 2019.
RUSSEL, Stuart; NORVIG, Peter. Inteligência artificial. Uma abordagem moderna. Tradução de Daniel Vieira e Flávio Soares Corrêa da Silva. 4. ed. Rio de Janeiro: GEN; LTC, 2012.
SANTOS, Luiza. Inteligência artificial conversacional e o paradigma simulativo: pistas antropomórficas nas assistentes virtuais. In: ENCONTRO ANUAL DA COMPÓS, 31., Campinas, 2022. Anais [...]. São Paulo: Compós, 2022.
SAUTOY, Marcus du. The creativity code. Art and innovation in the age of AI. Cambridge: Harvard University Press, 2019.
SENNETT, Richard. O artífice. Tradução de Clóvis Marques. Rio de Janeiro: Record, 2009.
THIBAULT, Mattia; MARINO, Gabriele. Who Run the World? Cats: Cat Lovers, Cat Memes, and Cat Languages Across the Web. International Journal for the Semiotics of Law, v. 31, 2018. Disponível em: https://iris.unipa.it/retrieve/e3ad891e-f8b6-da0e-e053-3705fe0a2b96/Frontmatter.pdf. acesso em 20 de maio de 2024.
VICARI, Rosa Maria. Tendências em inteligência artificial na educação no período de 2017 a 2030. Brasília: Senai, 2018.
YONCK, Richard. Heart of the machine. Our future in a world of artificial emotional intelligence. New York: Arcade Publishing, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Dispositiva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyright of articles published in Dispositiva belongs to the author(s) of the text, based on the rules of Editora PUC Minas. The journal has the right to first publication of the article, registered under a Creative Commons CC BY 4.0 sharing license. The license allows the text to be shared and adapted, always with attribution, without additional restrictions. Authors are requested to sign a declaration stating the authorship, originality, and novelty of the text during submission, according to the terms below:
- By submitting to Dispositiva, authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work being published under a Creative Commons license in the form of attribution, non-commercial use, and sharing under the same license (CC BY 4.0).
- When submitting to Dispositiva, authors are authorized to enter into additional contracts separately for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and mention of the initial publication in this journal.