The advertising rhetoric surrounding A.I.

An analysis of the Brazilian campaign by the Bard tool (Google)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2237-9967.2024v13n23p238-250

Keywords:

Inteligência artifical, Retórica publicitária, Bard, Google

Abstract

This article aims to analyze the advertising rhetoric surrounding text-generative artificial intelligence based on the case study of the Brazilian advertising campaign for Google’s Bard tool. As a theoretical and methodological perspective, we rely on discussions about advertising text, while handling studies of generative artificial intelligence in contemporary times as a critical repertoire. Through the analysis of the campaign broadcasted at the end of 2023, we highlight the said and unsaid around generative artificial intelligence, supported by suggestions for use, the mythical aura of the tool and the productivist logic, among other aspects.

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Author Biography

Renato Gonçalves Ferreira Filho, Escola Superior de Propaganda e Marketing

Doutor em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Mestre em Filosofia pelo Instituto de Estudos Brasileiros da Universidade de São Paulo (IEB-USP), onde realizou um estágio pós-doutoral (2022-2024). Docente na Escola Superior de Propaganda e Marketing de São Paulo (ESPM-SP). Autor de "Cr(ia)ção - Criatividade e Inteligência Artificial" (Ed. Estação das Letras e Cores, 2023), "Marina Lima - Fullgás" (Ed. Cobogó, 2022) e "Nós duas. As representações LGBT na canção brasileira" (Ed. Lápis Roxo, 2016), entre outros títulos.

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Published

2024-06-21

How to Cite

FERREIRA FILHO, Renato Gonçalves. The advertising rhetoric surrounding A.I.: An analysis of the Brazilian campaign by the Bard tool (Google). Dispositiva, Belo Horizonte, v. 13, n. 23, p. 238–250, 2024. DOI: 10.5752/P.2237-9967.2024v13n23p238-250. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/dispositiva/article/view/32314. Acesso em: 16 sep. 2025.