Brazilian teledramaturgy and the aesthetic space in the maternal home

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2237-9967.2025v14e35393

Keywords:

Television studies, Brazilian teledramaturgy, Renascer, motherhood

Abstract

This study aims to analyze the figurations and relationships of motherhood in the brazilian teledramaturgy Renascer by Benedito Ruy Barbosa – in its version rewritten by Bruno Luperi in 2024 – based on the supporting character Morena. From the theoretical perspective of the existence of a myth about maternal love supported by Badinter (1985), the complexity of the character's role in the plot about loss, mourning, love and maternal care is taken into consideration. The aim is to understand how – and where – the work constructs the narrative about being/not being a mother, focusing the analytical perspective on the ways in which the images of the dungeon-house (FISCHER, 2006) and the shell-house (BACHELARD, 2003) are presented. Finally, it is understood that the narrative starts from perspectives that go beyond the understanding of a universal mother figure: the one who generates. Welcoming, preparing and letting go are intertwined in the plot of inhabiting, placing on screen the character accommodated in the image of a house-womb, since Morena is (de)constructed by the forms of being a mother.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sandy Aline Palczuk, Universidade Estadual do Centro Oeste

Mestranda no Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Letras da Universidade Estadual do Centro Oeste (Unicentro).

Aline Vaz, Universidade Tuiuti do Paraná

Doutora e mestra com estágio pós-doutoral pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Linguagens da Universidade Tuiuti do Paraná. Docente do PPGCom/UTP.

References

BACHELARD, Gaston. A poética do espaço. (trad. Antônio de Pádua)., 2003. 1º ed, vol. 6. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BADINTER, Elisabeth. Um amor conquistado: o mito do amor materno. Tradução: Waltensir Dutra. Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira, 1985.

LOPES, Maria Immacolata Vassallo deM. I. V. de. (2003). Telenovela brasileira: uma narrativa sobre a nação. Comunicação & Educação, v. 26, p. 17-34, 2003.. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37469>. Acesso em: 28 jun. 2025.

FISCHER, Sandra. Clausura e compartilhamento: a família no cinema de Carlos Saura e de Pedro Almodóvar. São Paulo: Annablume, 2006.

FONTANILLE, Jacques. Quando a vida ganha forma. In: NASCIMENTO, Edna Maria Fernandes dos Santos; ABRIATA, Vera Lúcia Rodella (Org.). Formas de vida: rotina e acontecimento. Ribeirão Preto: Editora Coruja, 2014. p. 55- 85.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir – nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 2014.

MARTINS, José de Souza. O senso comum e a vida cotidiana. Tempo social, v. 10, p. 1-8, 1998.

SANTOS, Milton. Metamorfoses do espaço habitado. São Paulo: Hucitec, 1988.

VAZ, Aline. Nuevo cine argentino e políticas neoliberais pós-ditaduras: paisagens anestésicas e espaços estésicos em Lucrecia Martel e Pablo Trapero. 2021. 205 f. Tese (Doutorado em Comunicação e Linguagens) - Universidade Tuiuti do Paraná, Curitiba, 2021.

Published

2025-07-15

How to Cite

PALCZUK, Sandy Aline; VAZ, Aline. Brazilian teledramaturgy and the aesthetic space in the maternal home. Dispositiva, Belo Horizonte, v. 14, p. e35593, 2025. DOI: 10.5752/P.2237-9967.2025v14e35393. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/dispositiva/article/view/35393. Acesso em: 20 aug. 2025.

Issue

Section

Thematic Issue - dramaturgies in/of the scene: arts, bodies and communication