Biodrama of country woman:
a record of memory to not forget
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2237-9967.2025v14e35449Keywords:
Dona Chica, Memories, Oral narrative, Biodrama, Communicational EventAbstract
This work presents a documentary theater experiment about the life story of Maria Dionísia do Nascimento Martinho, Dona Chica, a rural woman born in the 1930s. The biodrama serves as a medium through which oral narrative is explored and the subjectivity of the protagonist is revealed to the audience. We use the perspective of the Communicational Event to document memories that intertwine contemporary issues related to rural work, experiences of pregnancy and motherhood, and contributions to the preservation of collective memory, aiming to sensitize and transform the reader. Through poetic, sensitive, and metaphorical writing, also inspired by "Escrevivência," we seek to visualize emotions and experiences that transcend the individual to represent shared stories of other women.
Downloads
References
BONI, Valdete; QUARESMA, Sílvia Jurema.Aprendendo a entrevistar: Como fazer entrevistas em ciências sociais. Revista Eletrônica dos Pós-Graduandos em Sociologia Política da UFSC Vol. 2 nº 1 (3), janeiro-julho/2005, p. 68-80. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/emtese/article/view/18027. Acesso em 11 novembro 2024.
BOSI, Ecléa. Memória e Sociedade : lembranças de velhos. 3. ed. São Paulo : Companhia das Letras, 1994.
BRANCO, Rita Francis Gonzalez y Rodrigues. Velhos sim, assexuados jamais! : a sexualidade no envelhecimento. 1. ed. - Curitiba : Appris, 2021.
BROWNELL, Pamela. Proyecto Archivos: el teatro documental según Vivi Tellas. Hemispheric Institute, 2012. Disponível em: https://hemisphericinstitute.org/en/emisferica-91/9-1-review-essays/proyecto-archivos-el-teatro-documental-segun-vivi-tellas.html. Acesso em: 17 fevereiro 2025.
DANTAS, Elenildes. Metáporo e o conceito de comunicação como Acontecimento. Trabalho apresentado no DT 8: Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação XVII Congresso de Ciências da Comunicação na Região Sudeste – Ouro Preto - MG – 28 a 30/06/2012. Disponível em: http://www.intercom.org.br/papers/regionais/sudeste2012/resumos/R33-1177-1.pdf. Acesso em: 10 junho 2024.
EVARISTO, Conceição. A escrevivência e seus subtextos. In: DUARTE, Constância Lima; NUNES, Isabella Rosado (Orgs.); LOPES, Goya (Il.) Escrevivência: a escrita de nós: reflexões sobre a obra de Conceição Evaristo. 1. ed. Rio de Janeiro: Mina Comunicação e Arte, 2020. p. 26-46. Disponível em: https://www.itausocial.org.br/wp-content/uploads/2021/04/Escrevivencia-A-Escrita-de-Nos-Conceicao-Evaristo.pdf. Acesso em: 19 agosto 2024.
HELLER, B., Neves, T. C. da C., PERAZZO, P. F., & GOULART, A. P. (2023). Memórias, metáforas e imaginação em narrativas orais de história de vida. MATRIZes, 17(1), 251-268. https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v17i1p251-268. Acesso em: 19 agosto 2024.
MARCONDES FILHO, Ciro. Das coisas que nos fazem pensar, que nos forçam a pensar [recurso eletrônico]: o debate sobre a nova teoria da comunicação – 2. ed. – São Paulo: ECA/USP, 2019. Disponível em: https://www.livrosabertos.abcd.usp.br/portaldelivrosUSP/catalog/view/369/325/1335-1. Acesso em: 26 maio 2024.
MARTINHO, Maria Dionísia do Nascimento. Depoimentos [21 abr 2024; 5 jun 2024; 9 out 2024; 21 dez 2024]. Entrevistadora: Clarice Martins Duarte, Goiânia, 2024. 2 arquivos.mp4 (1’52’’; 5’49”); 5 arquivos.aac (19’01”; 3’02”; 8’10”; 2’29”; 57”).
RAVAGNOLI, N. C. da S. R. (2018). A entrevista narrativa como instrumento na investigação de fenômenos sociais na Linguística Aplicada. The ESPecialist, 39(3). https://doi.org/10.23925/2318-7115.2018v39i3a2. Acesso em: 11 novembro 2024.
RIBEIRO, Marcela Rocha Mendonça. Podcast oralidades femininas : afetos gerados a partir da transmissão oral dos saberes de mulheres criativas do Distrito Federal. Dissertação (mestrado) – Universidade Católica de Brasília, Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Inovação em Comunicação e Economia Criativa, 2024.
TELLAS, Vivi; BROWNELL, Pamela y HERNÁNDEZ, Paola (comp. y coord.). Biodrama. Proyecto Archivos: seis documentales escénicos - 1a ed. Papeles teatrales. Serie Dramaturgias. Ed. Filosofía y Humanidades UNC, 2017. Disponível em: https://emad-caba.infd.edu.ar/sitio/wp-content/uploads/2022/10/Biodrama.-Vivi-Tellas.pdf. Acesso em: 30 agosto 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 1969 Clarice Duarte, Florence Dravet

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyright of articles published in Dispositiva belongs to the author(s) of the text, based on the rules of Editora PUC Minas. The journal has the right to first publication of the article, registered under a Creative Commons CC BY 4.0 sharing license. The license allows the text to be shared and adapted, always with attribution, without additional restrictions. Authors are requested to sign a declaration stating the authorship, originality, and novelty of the text during submission, according to the terms below:
- By submitting to Dispositiva, authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work being published under a Creative Commons license in the form of attribution, non-commercial use, and sharing under the same license (CC BY 4.0).
- When submitting to Dispositiva, authors are authorized to enter into additional contracts separately for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and mention of the initial publication in this journal.