Janelas indiscretas e ruas devassadas: duas matrizes para a representação da cidade // Indiscreet windows and devastated streets: two matrices for the representation of the city - DOI: 10.5752/P.2237-9967.2012v1n1p2
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2237-9967.2012v1n1p2Keywords:
Representação da cidade, janela, rua, Hoffmann, Poe, flâneur e visibilidade, expansão da internetAbstract
A representação da cidade moderna foi fixada , no século XIX, por duas imagens – a janela e a rua– que acabaram se tornando duas matrizes construídas, respectivamente, pelos contos “ A janela de esquina do meu primo” (1822), de A.T. Hoffmann (pela primeira vez traduzido no Brasil, em 2010, e que motivou este trabalho) e “O homem da multidão” (1840), de Edgar Allan Poe. Propõe-se, de um ponto de vista contemporâneo, estudar essas matrizes, que associam visibilidade, abertura e espaço público, e que são, numa tradição, reconfiguradas em produtos midiáticos e literários, funcionando como estratégias discursivas, justamente, para fixar a cidade que se transforma incessantemente. Indaga-se se tais matrizes são garantia de significação e o que resta delas, hoje, frente à expansão da Internet, dos computadores pessoas e das redes sociais
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2011 Renato Cordeiro Gomes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyright of articles published in Dispositiva belongs to the author(s) of the text, based on the rules of Editora PUC Minas. The journal has the right to first publication of the article, registered under a Creative Commons CC BY 4.0 sharing license. The license allows the text to be shared and adapted, always with attribution, without additional restrictions. Authors are requested to sign a declaration stating the authorship, originality, and novelty of the text during submission, according to the terms below:
- By submitting to Dispositiva, authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work being published under a Creative Commons license in the form of attribution, non-commercial use, and sharing under the same license (CC BY 4.0).
- When submitting to Dispositiva, authors are authorized to enter into additional contracts separately for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and mention of the initial publication in this journal.