From adherence to rejection:

interactions on Instagram based on transmedia journalistic content

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2237-9967.2024v13n24p273-291

Keywords:

journalism, transmedia, participation, regimes of interaction

Abstract

This work aims to understand how journalism producers have been stimulating interactions based on transmedia journalistic content on digital platforms. Based on regimes of interaction (Landowski, 2015), we sought to identify the responses of Instagram users to the transmedia strategies promoted through the profile of the Programa Fantástico (Rede Globo de Televisão) based on audiovisual reporting that unfolded into podcasts. Using digital tools to collect and organize the data, analyses were made of the thematic and figurative aspects of the comments on the publications with the greatest repercussions. The study points to modes of interaction based on adherence to and rejection of the discussion of the topic addressed and, in the latter case, even subverting the meaning originally proposed, reinforcing the need for journalism to promote participatory practices anchored in dialogue.

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Author Biography

Marcos Carvalho Macedo, Universidade Federal de Pernambuco

Doutor em Comunicação no Programa de Pós-graduação em Ciências da Comunicação da Universidade Federal de Pernambuco - PPGCOM/UFPE (2024) e Mestre em Comunicação pelo mesmo programa (2019). Possui graduação em Comunicação Social - Jornalismo pela UFPE (2016) e em Teologia pela Faculdade Católica de Fortaleza (2011). Atualmente é Professor Substituto do Curso de Jornalismo da Universidade Federal de Alagoas (UFAL), onde tem ministrado disciplinas de Laboratório de Webjornalismo e Jornalismo Multimídia, Laboratório de Telejornalismo, Oficina de Edição de Mídia Impressa e Digital. Desenvolve pesquisas na área de linguagens das novas mídias, transmidiação no e processos interacionais no jornalismo, assim como ações de extensão voltadas para comunicação comunitária e movimentos sociais.

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Published

2024-12-16

How to Cite

MACEDO, Marcos Carvalho. From adherence to rejection: : interactions on Instagram based on transmedia journalistic content. Dispositiva, Belo Horizonte, v. 13, n. 24, p. 273–291, 2024. DOI: 10.5752/P.2237-9967.2024v13n24p273-291. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/dispositiva/article/view/P.2237-9967.2024v13n24p273-291. Acesso em: 21 aug. 2025.