Infodemic and Signic Construction – Responsive Movements Under the Rhetoric of Post-Truth
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2021v25n54p158-189Keywords:
Disinformation. Infodemic. Responsiveness. Axiology. Reader training.Abstract
Under the rhetoric of post-truth, infodemia and misinformation reached large proportions, with negative impacts on the social sphere (KALIL; SANTINI, 2020; ORGANIZATION MUNDIAL DA SAÚDE, 2020), generating a scenario of instability, marked by imprecision, fear, marginalization and prejudices. Aiming to contribute to reading literacy practices in formative instances, especially educational ones, in this article we will explore the phenomenon of misinformation (ALLCOTT; GENTZKOW, 2017; WARDLE; DERAKHSHAN, 2017), taking as an analytical object the opening speech of the President Jair Messias Bolsonaro, at the 75th General Assembly of the United Nations, delivered in September 2020. Most of this speech consists of inaccurate information and devoid of substantiated arguments, especially with regards to the context of the Covid-19 pandemic in the Brazil and the destruction of Brazilian biomes of extreme importance to the world ecosystem. Considering the enunciative event under analysis, we seek to understand and problematize how the evaluative positions of the speaker, crossed by the ideological values of the place(s) it occupies in the socio-historical context, may be able to affect the dialogue with society. In order to achieve the proposed objective, we resorted to the theoretical support developed by the Bakhtinian Circle, especially the concepts of responsiveness, axiological positioning and refraction (BAKHTIN, 2011; 2017; VOLÓCHINOV, 2013; 2017), and considerations about the controversial discourse constructed under the bias of dissent (AMOSSY, 2015; 2017).
Downloads
References
ALLCOTT, Hunt; GENTZKOW, Matthew. Social media and fake news in the 2016 election. Journal of Economic Perspectives, v. 31, n. 2, p. 211-236, 2017. Disponível em: <https://web.stanford.edu/~gentzkow/research/fakenews.pdf>. Acesso em: 13 jun. 2021.
AMOSSY, Ruth. Apologia da polêmica. Tradução Mônica Magalhães Cavalcante. São Paulo: Contexto, 2017.
AMOSSY, Ruth; PIERROT, Anne Herschberg. Stéréotypes et clichés. Paris : Armand Colin, 2015.
BAKHTIN, Mikhail Mikhailovitch. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
BAKHTIN, Mikhail Mikhailovitch. Para uma filosofia do ato responsável. Tradução de Valdemir Miotello e Carlos A. Faraco. 3. ed. São Carlos: Pedro e João Editores, 2017.
CASTELLS, Manuel. A era da informação: economia, sociedade e cultura. A sociedade em rede. 6. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2012.
CHARAUDEAU, Patrick. Discurso das mídias. Tradução de Ângela S. M. Corrêa. São Paulo: Contexto, 2005.
COSCARELLI, Carla Viana; RIBEIRO, Ana Elisa. Letramento Digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. 3. ed. Belo Horizonte: Ceale; Autêntica, 2011.
DAVENPORT, Thomas. Saving its soul: human-centered information management. Harvard Business Review, v. 72, n. 2, p. 119-131, mar./apr. 1994. Disponível em: <http://wiki.sugarlabs.org>. Acesso em: 1 jul. 2021.
FERRARI, Pollyana. Como sair das bolhas. São Paulo: Armazém da Cultura, 2018.
FRIAS FILHO, Otávio. O que é falso sobre fake news. Revista USP, n. 116, p. 39-44, 2018. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/146576>. Acesso em: 1 jul. 2021.
KALIL, Isabela; SANTINI, Rose Marie. Coronavírus, pandemia, infodemia e política. Relatório de pesquisa. São Paulo/Rio de Janeiro: FESPSP/UFRJ, 2020. Disponível em:<https://www.fespsp.org.br/store/file_source/FESPSP/Documentos/Coronavirus-e-infodemia.pdf>. Acesso em: 10 abr. 2021.
KOMESU, Fabiana Komesu; ALEXANDRE, Gabriel Guimarães; SILVA, Larissa Souza da. A cura da infodemia? O tratamento da desinformação em práticas sociais letradas de checagem de fatos em tempos de Covid-19. In: RODRIGUES, Daniella. L. D. I. ; SILVA, J. Q. G. (Orgs.). Estudos aplicados à prática da escrita acadêmica: colocando a mão na massa. Belo Horizonte: Editora PUC Minas, 2020. p. 186-229.
LEVI, Lili. Real Fake News and Fake Fake News. First Amendment Law Review, v. 16, p.232-327, 2018. Disponível em: <https://repository.law.miami.edu/fac_articles/581/>. Acesso em: 1 jul. 2021.
ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE (OMS). Preguntas y respuestas sobre la enfermedad por coronavirus (COVID-19). 2020. Disponível em: <https://www.who.int/es/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public/q-a-coronaviruses>. Acesso em: 25 mar. 2021.
ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DA SAÚDE (OPAS). Entenda a infodemia e a desinformação na luta contra a Covid-19. 2020. Disponível em: <https://iris.paho.org/handle/10665.2/52054>. Acesso em: 25 mar. 2021.
SILVA, Lucas Eduardo Ferreira de Souza. A credibilidade das informações online na era da pós-verdade. Múltiplos Olhares em Ciência da Informação, [S. l.], v. 8, n. 2, p.1-14, nov. 2018. Disponível em: <https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/16899>. Acesso em: 9 jul. 2021.
SOARES, Magda. Novas práticas de leitura e escrita: Letramento na Cibercultura. Educação e Sociedade: Campinas, vol.23, n.81, p.143-160, dez. 2002. Disponível em: Disponível em: <https://www.scielo.br/j/es/a/zG4cBvLkSZfcZnXfZGLzsXb/abstract/?lang=pt>. Acesso em: 1 jul. 2021.
SYED, Nabiha. Real Talk About Fake News: Towards a Better Theory for Platform Governance. Yale Law Journal Forum, v. 127, p. 337-357, 2017. Disponível em: <http://www.yalelawjournal.org/forum/real-talk-about-fake-news>. Acesso em: 1 jul. 2021.
VOLÓCHINOV, Valentin Nikolaevich. A construção da enunciação e outros ensaios. Organização, tradução e notas João Wanderley Geraldi. São Carlos: Pedro & João Editores, 2013.
VOLÓCHINOV, Valentin Nikolaevich. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2017.
WARDLE, Claire; DERAKHSHAN, Hossein. Information Disorder: Toward an interdisciplinary framework for research and policy making. Strasbourg Cedex: Council of Europe, 2017. Disponível em: <https://edoc.coe.int/en/media/7495-information-disorder-toward-an-interdisciplinary-framework-forresearch-and-policy-making.html> /<https://goo.gl/9bsMGi>. Acesso em: 13 jun. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting any manuscript (articles, reviews, or interviews) authors automatically assign full copyrights to PUC Minas. Authors are requested to ensure:
• The absence of conflicts of interest (relations between authors, companies/ institutions or individuals with an interest in the topic covered by the article), as well as funding agencies or sponsoring institutions of the research that culminated in the article.
This file is licensed under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International.