Measuring Brazilian science diplomacy:
what do international students think of Brazil?
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2317-773X.2022v10n4p41-54Parole chiave:
Science Diplomacy, Global South, Perception, BrazilAbstract
Most of the scholarship programs come from developed countries. However, more recently the literature has analyzed international scholarship programs in developing countries, such as the case of Brazil’s PEC-PG and PEC-G. In this paper we aim at answering a simple yet important question: how have PEC-PG and PEC-G been affecting international students and researchers’ perception about Brazil? Therefore, the main objective of this research is to verify the impact of PEC-PG and PEC-G (independent variable) on the perception of foreign students (dependent variable). We conducted a survey by sending an invitation to the e-mail to 65,493 students and professors through SurveyMonkey. We aim at contributing to the literature by measuring how effective these programs have been in boosting Brazil’s image abroad. Taking into account that PECs are a consistent Brazilian program dating back to 1960’s, we expected to find international students’ positive views regarding Brazil. Students and researchers’ positive views would be the expected result of a successful scientific diplomacy policy. We consider that international scholarship programs are scientific diplomacy’s tools, in other words, ways of exercising power through the influence on perception. Our results, however, showed that the majority of respondents have a negative image of Brazil.
Downloads
Riferimenti bibliografici
BÖHMER, S.; VON INS, M. Different—not just by label: research-oriented academic careers in Germany. Research Evaluation, v. 18, n. 3, p. 177–184, 2009.
CANDEAS, A. W. Relações Brasil-Argentina: uma análise dos avanços e recuos. Revista Brasileira de Política Internacional, v. 48, n. 1, p. 178–213, jun. 2005.
CORTÉS DIAZ, P. Análisis de la cooperación sur sur en materia educativa durante el gobierno de Luiz Ignacio Lula Dasilva como estrategia de poder blando de la política exterior brasileña en la región sudamericana. Estudio de caso: Programa PEC PG 2006-2011. bachelorThesis—[s.l.] Universidad del Rosario, 10 set. 2013.
DOMINGUES, A. A. Breves respostas às grandes perguntas: ciência, tecnologia e relações internacionais. Doutorado em Ciência Política—São Paulo: Universidade de São Paulo, 4 dez. 2019.
FERREIRA, G. G. C.; OLIVEIRA, A. J. N. S. DE. Da Diplomacia da Ciência à Diplomacia da Educação: o caso brasileiro. Conjuntura Austral, v. 11, n. 54, p. 90–104, 24 jun. 2020.
GOLDSMITH, S. S.; PRESLEY, J. B.; COOLEY, E. A. National Science Foundation Graduate Research Fellowship Program: Final Evaluation Report: Contracting Officer’s Technical Representative. [s.l: s.n.]. Disponível em: <https://www.nsf.gov/pubs/2002/nsf02080/nsf02080.pdf>. Acesso em: 6 set. 2016.
IGLECIAS, W. As relações Brasil-Venezuela e o empresariado nacional (2002-2012). Carta Internacional, v. 8, n. 1, p. 151–164, 5 jun. 2013.
IGLESIAS PUENTE, C. A. A cooperação técnica horizontal brasileira como instrumento da política externa: a evolução da cooperação técnica com países em desenvolvimento, CTPD, no período 1995-2005. Brasília: FUNAG, 2010.
JACOB, B. A.; LEFGREN, L. The Impact of NIH Postdoctoral Training Grants on Scientific Productivity. Research policy, v. 40, n. 6, p. 864–874, jul. 2011.
MAWER, M. A study of research methodology used in evaluations of international scholarship schemes for higher education: Association of Commonwealth Universities. London: [s.n.]. Disponível em: <cscuk.dfid.gov.uk/wp-content/uploads/2014/06/evaluation-research-methodology-study.pdf>. Acesso em: 18 maio. 2016.
STATCOM ESTADÍSTICOS CONSULTORES. Evaluación En Profundidad Programas De Becas De Postgrado: Informe Final: Chile: Ministerio De Educación Ministerio De R.R.E.E. Ministerio De Planificación. [s.l: s.n.]. Disponível em: <http://www.dipres.gob.cl/595/articles-141075_informe_final.pdf>. Acesso em: 6 set. 2016.
TRILOKEKAR, R. D. International Education as Soft Power? The Contributions and Challenges of Canadian Foreign Policy to the Internationalization of Higher Education. Higher Education: The International Journal of Higher Education and Educational Planning, v. 59, n. 2, p. 131–147, fev. 2010.
TUREKIAN, V.; LORD, K. The Science of Diplomacy. Foreign Policy, v. 5, 2009.
Downloads
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
2.Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3.Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).