A formação do leitor no contexto da desinformação e das fake news: desafios para os estudos de letramentos na pandemia da covid-19 e além
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2021v25n54p9-38Keywords:
EditorialAbstract
Resumo
Downloads
References
ARGUMENTATION et Analyse du Discours. Autorité et Web 2.0 : approches discursives [En ligne], n. 26, 2021. Disponível em: https://journals.openedition.org/aad/4929. Acesso em: 21 set. 2021.
ASSIS, J. A.; KOMESU, F.; FLUCKIGER, C. Em torno dos efeitos da covid-19 em práticas letradas acadêmicas. In: ASSIS, J. A.; KOMESU, F.; FLUCKIGER, C. (org.) Efeitos da covid-19 em práticas letradas acadêmicas. Belo Horizonte: Editora PUC Minas, 2020, v. 4, p. 9-31.
AUTHIER-REVUZ, J. Heterogeneidade(s) enunciativa(s). Tradução de Celene M. Cruz; João Wanderley Geraldi. Caderno de Estudos Linguísticos, Campinas, n. 19, 1990, p. 25-42.
AYALA, F. J. Introductory essay: the case for scientific literacy. In: World Science Report, Paris: UNESCO, 1996. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000102930. Acesso em: 28 ago. 2021.
BENKLER, Y.; FARIS, R.; ROBERTS, H. Network Propaganda: Manipulation, Disinformation, and Radicalization in American Politics. New York: Oxford University Press, 2018.
CASTELLS, M. Ruptura: a crise da democracia liberal. Trad.: Joana Angélica d’Avila Melo. Rio de Janeiro: Zahar, 2018.
CORRÊA, M. L. G. A inter-incompreensão polêmica e sua versão solipsista em práticas de leitura emergentes. ComHumanitas, v. 11, p. 68-81, 2020.
CORRÊA, M. L. G. O modo heterogêneo de constituição da escrita. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
COURTINE, J.-J. Análise do discurso político: o discurso comunista endereçado aos cristãos. São Carlos: EDUFSCAR, 2009.
EUROPEAN COMMISSION. A multi-dimensional approach to disinformation, 2018. Disponível em: https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/final-report-high-level-expert-group-fake-news-and-online-disinformation. Acesso em: 26 ago. 2021.
FLUCKIGER, C. Innovations numériques et innovations pédagogiques à l’école. Recherches, p. 119-134, 2017.
FLUCKIGER, C. Une approche didactique de l’informatique scolaire. Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 2019. (Collection Paideia).
FOUCAULT, M. A ordem do discurso. 24 ed. Tradução: Laura Fraga de Almeida Sampaio. São Paulo: Loyola, 2014.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GEE, J. P. Literacy: from Plato to Freire. In: Social Linguistics and literacies: ideology in discourses. Londres: Taylor & Francis, 1994. p. 27-48.
GALHARDI, C. P. et al. M. Fato ou Fake? Uma análise da desinformação frente à pandemia da Covid-19 no Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v.25, p. 4201-4210, out. 2020. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232020006804201&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 26 ago. 2021.
ISLAM, M. S. et al. Covid-19-Related infodemic and its impact on public health: A global social media analysis. The American Journal of Tropical Medicine and Hygiene, 103(4), p. 1621–1629, 2020.
JENKINS, H.; FORD, S.; GREEN, J. Cultura da conexão. Tradução de Patrícia Arnaud. São Paulo: Aleph, 2014.
JOHNS HOPKINS. Covid-19 Dashboard by the Center for Systems Science and Engineering (CSSE). Disponível em: https://coronavirus.jhu.edu/map.html. Acesso em: 22 ago. 2021.
KAKUTANI, M. A morte da verdade: notas sobre a mentira na era Trump. Tradução de André Czarnobai e Marcela Duarte. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2018.
KOMESU, F.; ALEXANDRE, G. G.; SILVA, L. S. A cura da infodemia? O tratamento da desinformação em práticas sociais letradas de checagem de fatos em tempos de Covid-19. In: RODRIGUES, D. L. D. I.; SILVA, J. Q. G. (org.). Estudos aplicados à prática de escrita acadêmica: colocando a mão na massa. Belo Horizonte: Editora PUC Minas, 2020. v. 3, p. 185-229.
KOMESU, F.; COSTA, J. R. P.; CIENCIA, A. C. Covid-19 e (des)informação: notas sobre o serviço brasileiro “Saúde sem Fake News” e seu leitor. (No prelo).
KOMESU, F.; DAUNAY, B.; FLUCKIGER, C. Littéracies numériques et désinformation: le rôle de l’enseignant dans le contexte d’infodémie. In: SCHEEPERS, C. (org.). Former à l’écrit, former par l’écrit dans le supérieur. Paris: DeBoeck, 2021. p. 255-267.
LACHANCE, J. L’éthos de l’adolescent dans les mondes numériques : le rôle des destinataires. Itinéraires, 2015. Disponível em: http://journals.openedition.org/itineraires/3156. Acesso em: 15 set. 2021
LARDELLIER, P. « Y » et digital natives, faux concepts et vrais slogans. Une lecture critique de deux « ressources sûres » de la doxa numérique. Hermès, La Revue, n. 78, p. 151-158, 2017.
LEA, M.; STREET, B. V. O modelo de “letramentos acadêmicos”: teoria e aplicações. Tradução: Fabiana Komesu; Adriana Fischer. Filologia e Linguística Portuguesa, v. 16, n. 2, p. 477-493, 2014.
LONGHI, J. Humanités, numérique : des corpus au sens, du sens aux corpus. Questions de communication, n. 31, p. 7-17, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.4000/questionsdecommunication.11039. Acesso em: 15 set. 2021.
MARTENS, B. et al. F. The digital transformation of news media and the rise of disinformation and fake news: an economic perspective. Seville: European Commission, Joint Research Centre, 2018. Disponível em: https://ec.europa.eu/jrc/en/publication/eur-scientific-and-technical-research-reports/digital-transformation-news-media-and-rise-disinformation-and-fake-news. Acesso em: 26 ago. 2021.
McINTYRE, L. Post-Truth. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 2018.
MELL, L. À travers les hypostases du numérique dans l’enseignement supérieur : réflexion critique sur le développement de la culture et des compétences numériques. Lien social et Politiques, n. 81, p. 73-191, 2018.
MELLO, P. C. A máquina do ódio: notas de uma repórter sobre fake news e violência digial. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.
McLAREN, P. L. Culture or Canon? Critical Pedagogy and the Political of Literacy. Harvard Educational Review, v. 58, n. 2, p. 213-234, 1988.
MIGUEL, L. F. Jornalismo, polarização política e a querela das fake News. Estudos em Jornalismo e Mídia, v. 16, n. 2, p. 46-48, jul./dez. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/jornalismo/article/view/1984-6924.2019v16n2p46. Acesso em: 26 ago. 2020.
NEWMAN, N. et al. Reuters Institute: Digital News Report 2021. London: Reuters Institute; University of Oxford, 2021. Disponível em: https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/digital-news-report/2021. Acesso em: 26 ago. 2021.
NIELSEN, R. K.; GRAVES, L. New You Don’t Believe: Audience Perspectives on Fake News. Oxford: Reuters Institute for the Study of Journalism, 2017. Disponível em: https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2017-10/Nielsen%26Graves_factsheet_1710v3_FINAL_download.pdf. Acesso em: 26 ago. 2021.
OLIVEIRA, A. R.; BRASILEIRO, A. M. M.; ASSIS, J. A. Ser professor no Brasil nos tempos da Covid-19: o que mudou? Revista Virtual de Estudos da Linguagem, v. 18, p. 499-513, 2020.
ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DE SAÚDE. Folha informativa Covid-19. Disponível em: https://www.paho.org/pt/covid19. Acesso em: 26 ago. 2021.
PANGRAZIO, L. What’s new about “fake news”? Critical digital literacies in an era of fake news, post-truth and clickbait. Revista Páginas de Educación, Montevideo, v. 11, n. 1, p. 6-22, jun. 2018.
PÊCHEUX, M. Análise automática do discurso – AAD 69. In: GADET, F.; HAK, T. (org.). Por uma análise automática do discurso. Tradução de Bethania Mariani et al. Campinas: Editora da UNICAMP, 1990. p. 61-162.
PIOVEZANI, C.; CURCINO, L.; SARGENTINI, V. O discurso e as verdades: relações entre a fala, os feitos e os fatos. In: PIOVEZANI, C.; CURCINO, L.; SARGENTINI, V. (org.). Discurso e (Pós)Verdade. São Paulo: Parábola Editorial, 2021. p. 7-18.
POSSENTI, S. Ler: descrever e interpretar. In: SERRANI, S. (org.). Letramento, discurso e trabalho docente: uma homenagem a Angela Kleiman. Vinhedo: Editora Horizonte, 2010.
PRENSKY, M. Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, MCB University Press, v. 9, n. 5, 2001.
REDE DE PESQUISA SOLIDÁRIA. Covid-19: Políticas públicas e as respostas da sociedade. Nota técnica n. 31, 22 maio 2021. Disponível em: https://redepesquisasolidaria.org/wp-content/uploads/2021/05/boletimpps-31-22maio2021.pdf. Acesso em: 26 ago. 2021.
RIBEIRO, A. E.; VECCHIO, P. M. M. (org.). Tecnologias digitais e escola. São Paulo: Parábola, 2020.
ROQUE, T. O negacionismo no poder: como fazer frente ao ceticismo que atinge a ciência e a política. Piauí, edição 161, fev. 2020. Disponível em: https://piaui.folha.uol.com.br/materia/o-negacionismo-no-poder/. Acesso em: 26 ago. 2021.
ROSIER, L. Ethnographie linguistique d’un « idiolecte » sur Facebook : identité, ethos et posture numérique, 2019. Disponível em: http://researchgate.net/publication/333984647_Etnographie_linguistique_d’un_idiolecte_sur_Facebook_identite_ethos_et_posture_numérique. Acesso em: 15 set. 2021.
ROSIER, L. Reconfigurations des formes canoniques du discours rapporté en milieu numérique : quelques exemples remarquables de discours directs. E-rea [En ligne], 17.2, 2020. Disponível em: http://journals.openedition.org/erea/9742. Acesso em: 15 set. 2021.
SIAROVA, H.; STERNADEL, D.; SZÖNYI, E. Research for CULT Committee: Science and Scientific Literacy as an Educational Challenge. Brussels: European Parliament, 2019. Disponível em: https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2019/629188/IPOL_STU(2019)629188_EN.pdf. Acesso em: 26 ago.2020.
STREET, B. V. Literacy in theory and practice. Cambridge: Cambridge University Press, 1984.
STREET, B. V. Letramentos sociais. Tradução de Marcos Bagno. São Paulo: Parábola, 2014.
TANDOC Jr., E. C.; LIM, Z. W.; LING, R. Defining “Fake News”. Digital Journalism, v. 6, n. 2, p. 137-153, 2018.
VISCARDI, J. M. Fake News, Verdade e Mentira sob a ótica de Jair Bolsonaro no Twitter. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 59, n. 2, p. 1134-1157, ago. 2020. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-18132020000201134&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 26 ago.2021.
VOSOUGHI, S.; ROY, D.; ARAL, S. The spread of true and false news online. Science, 359, p. 1146-1151, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting any manuscript (articles, reviews, or interviews) authors automatically assign full copyrights to PUC Minas. Authors are requested to ensure:
• The absence of conflicts of interest (relations between authors, companies/ institutions or individuals with an interest in the topic covered by the article), as well as funding agencies or sponsoring institutions of the research that culminated in the article.
This file is licensed under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International.