Governança e mediações algorítmicas da plataforma YouTube durante a pandemia de COVID-19

Authors

  • Gregório de Almeida Fonseca Universidade Federal de Minas Gerais
  • Carlos d'Andréa Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2237-9967.2020v9n16p6-26

Abstract

This article seeks to explore how the governance and algorithmic mediations of the YouTube platform changed during the first months of the COVID-19 pandemic. It aims to understand the policies of moderation, monetization and recommendation of content considered reliable or disinformative. The work focuses on two fronts of analysis: exploring the documents published by YouTube and data on the most relevant "vaccine" videos published before and after the start of the pandemic. Among the results, we highlight an increase in efforts to avoid the publication of disinformative videos and a greater “relevance” attributed to recent videos on the subject of “vaccine”.

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Author Biographies

Gregório de Almeida Fonseca, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutorando em Comunicação Social pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Mestre em Engenharia pelo Instituto Tecnológico de Aeronáutica (ITA) e engenheiro eletricista pela UFMG.

Carlos d'Andréa, Universidade Federal de Minas Gerais

Professor do Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da UFMG. Doutor em Estudos Linguísticos (UFMG) e pesquisador visitante na Universidade de Amsterdã (bolsa CAPES de pós-doutorado no exterior). Coordenador do grupo de pesquisa R-EST - estudos redes sociotécnicas.

Published

2020-12-30

How to Cite

FONSECA, Gregório de Almeida; D’ANDRÉA, Carlos. Governança e mediações algorítmicas da plataforma YouTube durante a pandemia de COVID-19. Dispositiva, Belo Horizonte, v. 9, n. 16, p. 6–26, 2020. DOI: 10.5752/P.2237-9967.2020v9n16p6-26. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/dispositiva/article/view/24150. Acesso em: 13 aug. 2025.

Issue

Section

Dossiê: Comunicação, política e saúde