Between representation and experience
the challenges of diversity in advertising agencies
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2237-9967.2025v14n25e34116Keywords:
Advertising, diversity, LGBTQIA+, inclusionAbstract
This article explores the intricate relationship between advertising and diversity, highlighting the persistente tensions between media representations of inclusion and the lived experiences of LGBTQIA+ professionals within advertising agencies. Drawing from a documentary analysis of anonymous testimonials collected in the "Planilha das Agencias" of 2023, we employed a qualitative approach, using categorical content analysis to examine the data. The findings reveal that, while advertising has made progress in representing diversity, significant challenges remain within the agencies themselves, where inclusive policies do not always translate into consistent or effective organizational practices.
Downloads
References
ANSEN, Lucas. Do Orgulho ao Consumo: Publicidade de Fachada e as Estratégias Midiáticas Durante o Mês do Orgulho LGBTI+. In: ANAIS DO CONGRESSO INTERNACIONAL COMUNICAÇÃO E CONSUMO 2023, 2023, São Paulo. Anais eletrônicos... Campinas, Galoá, 2023. Disponível em: <https://proceedings.science/comunicon-2023/trabalhos/do-orgulho-ao-consumo-publicidade-de-fachada-e-as-estrategias-midiaticas-durante?lang=pt-br>. Acesso em: 03 fev. 2024.
ARAÚJO, Marcelo Brandão. Pedagogia cultural da publicidade do novo polo: o que acontece quando o protagonista é gay?. Communitas, v. 6, n. 13, p. 154-169, 2022. DOI: 10.29327/268346.6.13-12. Disponível em: https://teste-periodicos.ufac.br/index.php/
communitas/article/view/6127. Acesso em: 28 mar. 2025.
BARRETO, Roberto Menna. Criatividade em propaganda. 14. ed. São Paulo: Summus, 2004.
DOMINGOS, José. A fragmentação da subjetividade como condição de existência: regularidades enunciativas na publicidade sobre casais gays. Revista Saridh–Linguagem e Discurso, v. 4, n. 1, 2022. DOI: 10.21680/2674-6131.2022v4n1ID27890. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/RevSaridh/article/view/27890. Acesso em: 28 mar. 2025.
DRYDAKIS, Nick. Sexual orientation and labor market outcomes. IZA World of Labor, 2019.
FERREIRA, Dôuglas Aparecido. “Como é trabalhar aí?”: um olhar comunicacional sobre trabalho e emoções nas agências publicitárias brasileiras. 2022. Tese (Doutorado em Comunicação Social) - Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2022.
FRANÇA, Vera. Discutindo o modelo praxiológico da comunicação: controvérsias e desafios da análise comunicacional. In: FRANÇA, V.; SIMÕES, P. (ed.), O modelo praxiológico e os desafios da pesquisa em Comunicação. Porto Alegre, Sulina, p. 89-117. 2018.
GRUPO DE PLANEJAMENTO. Hostilidade, Silêncio e Omissão. 2019. Disponível em: . Acesso em: 06 fev. 2024.
GUTIERREZ, Emilio; RUBLI, Adrian. LGBT+ persons and homophobia prevalence across job sectors: Survey evidence from Mexico. Labour Economics, v. 87, p. 102500, 2024.
IRIBURE, André. Homossexualidades, publicidade e disputas: sobre o beijo gay em comerciais para televisão aberta. Tropos: comunicação, sociedade e cultural, v. 9, n. 2, p. 120-135, dez. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/tropos/article/view/3963. Acesso em: 28 mar. 2025.
LEITE, Francisco. Comunicação e cognição: os efeitos da propaganda contra-intuitiva no deslocamento de crenças e estereótipos. Ciências & Cognição, v. 13, n. 1, p. 131-141, 2008.
MACHADO, Carolina Feliciana; COSTA, Ana Luísa. Diversity management: Homosexuality and the labor market. Administrative Sciences, v. 12, n. 4, p. 134, 2022.
MIZE, Trenton D. Sexual orientation in the labor market. American Sociological Review, v. 81, n. 6, p. 1132-1160, 2016.
MOZDZENSKI, L. Outvertising: a publicidade fora do armário. Curitiba: Appris, 2020.
MOZDZENSKI, Leonardo. A publicidade-documentário e a construção discursiva do efeito de real em prol da causa LGBTQ. Ícone: Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da UFPE, Recife, v. 17, n. 2, p. 107–124, maio 2019.
RIOS, Renata Ferreira; SILVA, José Wesley Dos Santos. Estratégias de direcionamento ao consumidor homoafetivo no discurso publicitário. Revista Comunicação, Cultura e Sociedade, v. 8, n. 2, 2022. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/ccs/article/view/10868. Acesso em: 28 mar. 2025.
RODRIGUES, André Iribure. As representações LGBTQIA+ na publicidade televisiva em tempos de pandemia. Animus. Revista Interamericana de Comunicação Midiática, v. 21, n. 46, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/animus/article/view/67203. Acesso em: 28 mar. 2025.
SAMPAIO, R. C.; LYCARIÃO, D. Análise de conteúdo categorial: manual de aplicação. Brasília: Enap, 2021. (Coleção Metodologias de Pesquisa) Disponível em: <https://repositorio.enap.gov.br/bitstream/1/6542/1/Analise_de_conteudo_categorial_final.pdf>. Acesso em: 8 ago. 2024.
SARZOSA, Miguel. Sexual Orientation and Labor Market Disparities. Journal of Economic Behavior & Organization, v. 212, p. 723-755, 2023.
SIMÕES, Paula. G. A centralidade da experiência na constituição das representações: contribuições interdisciplinares para o campo da comunicação. E-Compós, Brasília, v. 13, p. 1-17, 2010. DOI: 10.30962/ec.420. Disponível em: https://e-compos.org.br/e-compos/article/view/420. Acesso em: 28 mar. 2025.
SULIANO, Daniel; IRFFI, Guilherme; BARRETO, Ana Beatriz Rêgo de Sá. Orientação sexual e seus efeitos no mercado de trabalho: um estudo com base na técnica de revisão sistemática. Revista Brasileira de Estudos de População, v. 39, p. e0186, 2022. DOI: 10.20947/S0102-3098a0186. Disponível em: https://rebep.emnuvens.com.br/revista/article/view/1709. Acesso em: 28 mar. 2025.
SANTIAGO, Ana Lettícia Silva; BARROS, Eduarda Teixeira Puello de; BONFIM, Mariana Pereira. O vale contábil: uma análise da perspectiva de profissionais LGBTI+ sobre o mercado de trabalho. Cadernos de Gênero e Tecnologia, v. 12, n. 39, p. 240-257, 2019.
SOUZA, A. P. Da S.; ASSUNÇÃO FILHO de, L. T.; PEREIRA, J. B. “Quem Lacra, Lucra?”: Ampliação Das Vozes LGBTQIA+ Na Publicidade: Análise Crítica E Desafios. Revista Contemporânea, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 3338–3358, 2024. Disponível em <https://ojs.revistacontemporanea.com/ojs/index.php/home/article/view/2568>. Acesso em: 03 fev. 2024.
SOUZA Cerdeira De, D.; HONORATO, E. J. S.; BEIRAS, A. Discriminação contra homossexuais no mercado de trabalho: Revisão da literatura. PSI UNISC, v. 5, p. 127-143, 2021.
VIEIRA, M. C; DIAS, M. M.. Quando os corpos e a diversidade vão às compras: consumo, estereótipos e práticas de mercado. Signos do Consumo, v. 12, n. 2, p. 93-105, 2020. DOI: 10.11606/issn.1984-5057.v12i2p93-105. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/
signosdoconsumo/article/view/169526. Acesso em: 28 mar. 2025.
WOTTRICH, Laura. Não Podemos Deixar Passar: práticas de contestação da publicidade no início do século XXI. 2017. Tese (Doutorado em Comunicação) UFRGS. Porto Alegre, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Dôuglas Aparecido Ferreira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyright of articles published in Dispositiva belongs to the author(s) of the text, based on the rules of Editora PUC Minas. The journal has the right to first publication of the article, registered under a Creative Commons CC BY 4.0 sharing license. The license allows the text to be shared and adapted, always with attribution, without additional restrictions. Authors are requested to sign a declaration stating the authorship, originality, and novelty of the text during submission, according to the terms below:
- By submitting to Dispositiva, authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work being published under a Creative Commons license in the form of attribution, non-commercial use, and sharing under the same license (CC BY 4.0).
- When submitting to Dispositiva, authors are authorized to enter into additional contracts separately for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and mention of the initial publication in this journal.