Space-media-time:
contemporary historiographical challenges
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2237-9967.2024v13n24p06-15Abstract
Editorial: "Em busca de um local: territorializar a crítica e a historiografia das mídias".
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. Meios sem fim. Notas sobre a política. Belo Horizonte: Autêntica, 2015 [1996].
ANDERSON, B. Comunidades imaginadas. Reflexões sobre a origem e a difusão do nacionalismo. São Paulo: Companhia das Letras, 2008 [1983].
AUSTIN, J. L. How to do things with words. Cambridge, Massachussets: Harvard University Press, 1962.
BAKHTIN, M. Questões de literatura e de estética. A teoria do Romance. São Paulo: UNESP, 1998 [1937].
BARBOSA, Marialva Carlos. Comunicação, história e memória. Revista Matrizes, v.13, n.1, p. 13-25, jan./abr. 2019.
CARDOSO, R. (Org.) O design brasileiro, antes do design. Aspectos da história gráfica (1870-1960). São Paulo, Cosac Naify, 2005.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano. Artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1994 (2v.).
CESARINO, L. O mundo do avesso. Verdade e política no mundo digital. São Paulo: Ubu, 2022.
COSTA, Camila. Teoria da relatividade: como o eclipse solar no Ceará há 100 anos transformou Einstein em celebridade mundial. BBC News Brasil, 24 de maio de 2019.
https://www.bbc.com/portuguese/brasil-48296017?xtor=AL-%5B73%5D-%5Bpartner%
D-%5Bmicrosoft%5D-%5Blink%5D-%5Bbrazil%5D-%5Bbizdev%5D-%5Bisapi%
D. Consultado em 9 de dezembro de 2024.
CRARY, J. Técnicas do observador. Visão e modernidade no século XIX. Rio de Janeiro: Contraponto, Ed PUC-Rio, 2017.
COULDRY, N. & HEPP, A. The mediated construction of reality. Cambridge, UK, Maiden, MA: Polity Press, 2017.
DEWEY, J. Art as experience. New York: Penguin, 2005 [1934].
FERDINAND, Malcom. Uma ecologia decolonial. Pensar a partir do mundo caribenho, São Paulo: UBU Editora, 2022.
FONSECA, G. et al. (Orgs.) Temporalidades e espacialidades nos processos comunicacionais. Belo Horizonte: SeloPPGCom/UFMG, 2023. Disponível em https://seloppgcomufmg.com.br.
FOUCAULT, Michel. As palavras e as coisas. Uma arqueologia das ciências humanas. São Paulo: Martins Fontes, 2002 [1966].
FREYRE, Gilberto. O escravo nos anúncios de jornais brasileiros do século XIX. Recife: Imprensa Universitária, 1963.
GOMES, Renato Cordeiro. Todas as cidades, a cidade: literatura e experiência urbana. Rio de Janeiro: Rocco, 1994.
GUMBRECHT, H. U. Em 1926. Vivendo no limite do tempo. Rio de Janeiro: Record, 1999.
HUI, Y. Tecnodiversidade. São Paulo: Ubu Editora, 2020.
INNIS, Harold. O viés da comunicação. Petrópolis: Vozes, 2011 [1951].
KITTLER, F. A. Gramofone Filme Typewriter. Belo Horizonte, Rio de Janeiro: Ed. UFMG, Ed. Uerj, 2019 [1986].
KRENAK, A. Futuro ancestral. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.
LISSOVSKY, M. O sumiço da senzala. Tropos da raça na fotografia brasileira. Devires. Belo Horizonte, V. 13, n. 1, p. 34-65, 2016.
MARTÍN-BARBERO, J. De los medios a las mediaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. Barcelona: Gustavo Gili, 1987.
ORTIZ, F. Contrapunteo cubano del tabaco y del azúcar. Madrid: Cátedra, 2002 [1940].
RAMA, Ángel. Transculturación narrativa en América Latina. Buenos Aires: Ediciones El Adariego, 2008.
RORTY, Richard. The linguistic turn. Recent essays in Philosophical Method. Chicago and London: The University of Chicago Press, 1967.
RIZZINI, Carlos. O jornalismo antes da tipografia. São Paulo, Companhia Editora Nacional: 1968.
SANTIAGO, S. O cosmopolitismo do pobre. Crítica literária e crítica cultural. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2004.
SODRÉ, Muniz. A máquina de Narciso: televisão, indivíduo e poder no Brasil. Rio de Janeiro: Mauad X, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Bruno Martins, Sra Christina Ferraz Musse, Rachel Bertol

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyright of articles published in Dispositiva belongs to the author(s) of the text, based on the rules of Editora PUC Minas. The journal has the right to first publication of the article, registered under a Creative Commons CC BY 4.0 sharing license. The license allows the text to be shared and adapted, always with attribution, without additional restrictions. Authors are requested to sign a declaration stating the authorship, originality, and novelty of the text during submission, according to the terms below:
- By submitting to Dispositiva, authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work being published under a Creative Commons license in the form of attribution, non-commercial use, and sharing under the same license (CC BY 4.0).
- When submitting to Dispositiva, authors are authorized to enter into additional contracts separately for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and mention of the initial publication in this journal.